2023.04.20. 06:56
Őrangyalok két keréken: mentőmotoron érkezik a leggyorsabb segítség
Újabb motorok beszerzésében támogathatjuk az Országos Mentőszolgálat Alapítványt.
Beteget szállítani ugyan nem tudnak, de nem is ez a feladatuk
Forrás: Beküldött fotó
Az elmúlt hónapokban fennállása egyik legnagyobb feladatába vágta a fejszéjét az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) Alapítványa: új mentőmotorokra kezdtek gyűjteni. Minderről dr. Czakler Éva, az alapítvány kuratóriumának alelnöke, az OMSZ szolgálatvezető főorvosa adott hírt. Közlése szerint még sosem adtak át mentőjárműveket az OMSZ-nak, és most ráadásul nem is egy, hanem rögtön négy mentőmotor beszerzését tűzték ki célul.
– Májusban már indul a mentőmotoros szezon. Nagy szükség lesz az utakon a kétkerekű őrangyalokra. A mentőmotorosok májustól októberig azért járják az utakat, hogy a lehető leggyorsabban a baleseti helyszínre érjenek. Ha kell, a legnagyobb forgalmi dugón is átjutnak, gyorsaságuknak köszönhetően a helyszínre érve elsőként kezdhetik meg a baleset sérültjeinek ellátását. Harminc év szakmai tapasztalattal a hátam mögött pontosan tudom, hogy nekünk, „hagyományos” módon, mentőautóval közlekedő mentősöknek mekkora segítséget jelent, ha a helyszínre érve már szállításra kész beteghez szállhatunk ki. Szó szerint életmentő lehet a motoros mentők gyorsasága egy közúti baleset sérültje számára – részletezte dr. Czakler Éva.
A főorvos arról is tájékoztatott, hogy a korábbi 18 fő helyett idén már közel 40 mentőmotoros kezdheti meg a szezont. A mentőmotorosokra napi 8-10 mentési feladat vár a 12 órás műszakokban, teljes motoros felszerelésben a legforróbb nyári napokon is. Évi 2600 életmentő bevetés teljesítéséhez a legjobb mentőmotorokat szeretnék biztosítani számukra, hogy minél gyorsabban érjenek a baleset helyszínére, és minél hatékonyabban kezdhessék meg az életmentést.
– Egy mentőmotor ára közel 7 millió forint. Már eddig is sokan fogtak össze és járultak hozzá gyűjtésünkhöz interneten, sárga csekken, utalással, és más módon. Már csak egy kis segítségre van szükségünk ahhoz, hogy átadhassuk a járműveket a Mentőmotoros Szolgálatnak. Kérjük ehhez mindazok segítségét, akik tehetik. Honlapunkon pontosan beszámolunk arról is, melyik motortípusra esett a választásunk, és hogyan szereljük fel azokat a lehető leghatékonyabb mentés érdekében – foglalta össze dr. Czakler Éva.
Nagy Norbertet három éve kérték fel, hogy szervezze újra ezt a speciális mentőmotoros egységet.
– A mentőmotorosok szinte bármilyen feladatnál bevethetők, hiszen a lélegeztetőgépen és a gyógyszeradagoló pumpán kívül a betegellátásban nélkülözhetetlen minden felszerelés megtalálható a motoron, ami egy hagyományos esetkocsin is. A nagy teljesítményű, jól felszerelt motorral a helyszínre érve elsőként kezdheti a mentős bajtársunk stabilizálni a beteg állapotát, bármilyen szintű mentőegységgel együtt tud dolgozni, egy alapfelszereltségű mentőnél pedig magasabb szintű segítséget képes nyújtani. Beteget szállítani ugyan nem tudunk, de nem is ez a feladatunk. Cserébe nagyon gyorsan kiérünk a helyszínre, és amíg a mentő megérkezik, megkezdjük a betegellátást, megszervezzük a betegutat. A motor kiérkezése nagyságrendekkel rövidebb a mentőautóéhoz képest. Ebben egyrészt a motor gyorsasága és mozgékonysága segít, hiszen a baleset körüli közlekedési dugóban könnyebben halad: araszoló vagy álló kocsisor között is átlag 50 kilométeres óránkénti sebességgel tud haladni, ami nagyon gyorsnak számít. Ezenfelül akár kirándulóösvényekre, pályaudvarokra be tud haladni, peronokra, járdára is gond nélkül fel tud jutni, szemben a mentőgépkocsival – összegezte Nagy Norbert.
Deutsch Ákos Heves vármegyei vezető mentőtiszt portálunk kérdésére elmondta, hogy Heves vármegyében motoros mentőszolgálat nincs.
– Az csak bizonyos helyeken van a mentőszolgálatnál, a Balaton környékén, Gödöllőn, és a budapesti Markó utcai központban. A motoros mentőszolgálat megalapítását az indokolta, hogy sokkal mobilabb, sokkal gyorsabban el lehet indítani riasztás esetén. Mentőtiszt vagy orvos szolgál ezeken a motorkerékpárokon. A felszerelésük megfelelő ahhoz, hogy gyorsan a helyszínre tudják juttatni az életmentő eszközöket. Azonnal meg tudják kezdeni az ellátást, amíg a földi egység oda nem ér, hogy bekapcsolódjon és elszállítsa adott esetben a beteget, illetve sérültet. Lényeges tudnivaló az, hogy a motoros mentő szolgálatokat főként autópályák mentén létesítették, illetve Budapesten a nagy dugók elkerülése érdekében, mert a mentőmotoros egységek a feltorlódott autók között manőverezve gyorsabban odaérnek a helyszínre – magyarázta Deutsch Ákos.
Arra a kérdésünkre, hogy a Mátra, illetve a Bükk hegyi útjain, ösvényein lenne-e szükség a motoros mentőkre, a vezető mentőtiszt azt válaszolta, volt rá kezdeményezés.
– Az OMSZ mindig kockázatfelmérést, illetve egy gazdasági felmérést is készít ilyen esetekben. Ezek alapján vizsgálják meg, adott körzetben milyen lenne a riasztási szám. Gyakorlatilag a Mátra és a Bükk térségében nincsenek olyan riasztási számok, amelyek indokolnák mentőmotorosok telepítését. Inkább az autópályák, nagy forgalmú főutak vannak a fókuszban, illetve a Balaton, ahol a nyári időszakban a lakosságszám akár meg is háromszorozódhat a turistaforgalom miatt – foglalta össze Deutsch Ákos.