2023.05.08. 13:56
Boros feladatot is kaptak a magyarból érettségizők, tudtuk meg a gyöngyösi Berzében + fotók
Petőfire mindenki számított, a szövegalkotás témái aktuálisak, gyakorlatiasak voltak, vélekedett a magyartanár. Korrektek voltak a feladatok, így értékeltek.
A Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnáziumban is elkezdődött az érettségi időszaka
Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap
Heves vármegyében is zajlanak az idei írásbeli érettségi vizsgák. A Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnáziumban 137 végzős diák kezdte meg hétfőn a magyar érettségit, mondta el portálunknak Bánkuti Anita igazgatóhelyettes.
– Rajtuk kívül volt 13 korábban nálunk végzett vizsgázónk. A legtöbb diák középszinten adott számot a tudásáról, de magyarból, matematikából és történelemből 20-25 diák emelt szinten vizsgázik gimnáziumunkban, mint kijelölt központban. A Heves Vármegyei Kormányhivatal is küld az emelt szintű érettségire pluszban vizsgázókat, tehát e napokon jó 200 érettségiző fordul meg nálunk. Vannak előrehozott érettségik is, ezek elsősorban angol nyelvből lesznek csütörtökön, illetve digitális kultúrából, ami az informatika új elnevezése. Május 26-ig minden nap lesz vizsga. Június 5-én tekinthetők meg a dolgozatok, és hatodikáig lehet észrevételezni, ha problémás az értékelés. A középszintű dolgozatokat az intézményünk szaktanárai javítják, az emelt szinten a kormányhivatal által megbízott szakemberek végzik a javítást. A szóbeli vizsgák június 19-én kezdődnek – részletezte Bánkuti Anita.
Idén a középszintű magyar érettségi szövegértési részében egy kortárs magyar írónő borokról szóló ismeretterjesztő szövege volt a feladat. A szövegalkotási tétel során 120-200 szó terjedelemben a Bringázz a suliba! kampány melletti érvelés, vagy szintén ebben a terjedelemben egy ajánlólevél írása várt az érettségizőkre. Az írásbeli műelemző részében a vizsgázók Lázár Ervin A kovács című novelláját elemezhették, vagy Petőfi Sándor Csokonai és Tóth Árpád Invokáció Csokonai Vitéz Mihályhoz című versét hasonlíthatták össze.
Megkezdődött az érettségi a gyöngyösi Berzében
Fotók: Czímer Tamás/Heves Megyei HírlapBárdosné Kovács Erzsébet, a gimnázium magyar munkaközösségének vezetője korrektnek nevezte a tételeket.
–A szövegértési feladatok eddig jobban kötődtek az irodalomhoz, művészetekhez, néprajzhoz, de a mintafeladatokban már szerepeltek gyakorlatias problémával foglalkozó feladatok, például a szaunahasználatról. A szövegalkotás témái aktuálisak, gyakorlatiasak, azt gondolom, szépen meg tudták oldani a vizsgázók. Az ilyen típusú feladatokat rendszeresen gyakorolták is az órákon. A műelemzés során Petőfire, a születésének bicentenáriumi évében biztosan számított mindenki. A költő Csokonai című versét ismerik a tanulók, a humoros megközelítés sem áll távol a diákoktól. A Tóth Árpád vers inkább a tisztelet kifejeződése, de egy költő kapcsolódása az elődjéhez jelen van az oktatásban. Lázár Ervin emelt szinten szokott szerepelni, mégpedig a Csillagmajor című novelláskötete, de a novellák jól értelmezhetők. A műfaj elemzésének gyakorlásaképpen sorra kerültek ezek is. A diákok az érettségin szívesebben választják a novellaelemzést, annak a szempontrendszere nagyon a fejükben van. A prózai szöveget önállóan könnyebben értelmezik, mint lírait. Ám, mivel Petőfi versre lehetett számítani, és Tóth Árpád is elfogadott a tanulók körében, ezért diákbarát tételekről beszélhetünk itt is. Nyilván a részletes megoldási útmutató rávilágíthat olyan kérdésekre, amelyek mégis nehezebbnek bizonyultak. Az útmutató befolyásolja, hogy milyen válaszokat lehet elfogadni, egy-egy kérdés megítélésénél hogyan lehet részpontokat adni– foglalta össze Bárdosné Kovács Erzsébet.