2023.05.27. 11:30
Bringabarát turisztikai hálózat épül Hevesben is
A cél az egységes plusz szolgáltatások nyújtása a kerékpáros turistáknak.
Kerékpározó csoport pihenője Mátrafüreden
Forrás: Czímer Tamás / Heves Megyei Hírlap
Egyre vonzóbb és dinamikusan fejlődik a kerékpáros turizmus, emelte ki a Gyöngyös-Mátra Turisztikai Közhasznú Egyesület májusi közgyűlésén Jaros Péter, a Mátra Biker Sport Club alelnöke. Először átfogó képet adott az EuroVelo kerékpárút-hálózat magyarországi szakaszairól.
– Azt tapasztalom, hogy hazánkban nem mindig tudják a bringások, merre vezetnek ezek az útvonalak, amelyek Európát hálózzák be kelet-nyugati és észak-déli irányban. A 16 európai kijelölt útból 4 érinti hazánkat, ezen felül van 2 hazai fejlesztésű is. Összeurópai szinten a terv 90 ezer kilométer kerékpárút létrehozása. Ebből 45 ezer kilométer teljesen készen van, a többi folyamatosan épül. Az EuroVelo 14-es, vagyis a magyar 1-es jelű Szentgotthárdnál lép be az országba és jelenleg Debrecenig tart. Ez a Közép-európai vizek fantázianevű szakasz. Az EuroVelo 6-os, ami a magyar 2-es, az Atlanti-óceántól a Fekete-tengerig fut. Rajkánál lép be az országba, szinte végig a Duna vonalát követi és Udvarnál lép ki hazánkból. A Norvégiától Görögországig tartó Eurovelo 11 a magyar 3-as kerékpárút. A Zemplén-hegységben lép be, a Bodrog mentén Tokajnál éri el a Tiszát, s annak vonalát követi a déli országhatárig. A "Vasfüggöny" elnevezésű kerékpárút az osztrák-magyar határon halad végig EuroVelo 13-as, magyar 4-es jelzéssel. A hazai fejlesztésű szakaszok közül az 5-ös számú Putnoktól a Börzsönyig halad, a 6-os pedig a Velencei-tó melletti Pákozdnál kezdődig, és Kecskemét érintésével Debrecenig tart – sorolta Jaros Péter.
Heves vármegyén az EuroVelo 14 halad keresztül. Ezt az útszakaszt mintegy 3 éve jelölték ki, s ebben a Mátra Biker is közreműködött. Jászfényszarut elhagyva lép be vármegyénk területére, majd Hatvan, Zagyvaszántó, Rózsaszentmárton, Gyöngyöspata, Gyöngyöstarján után halad keresztül Gyöngyösön. Onnan Mátrafüred, Pálosvörösmart, Abasár és sorban Egerig a mátraalji községek az útvonal. A vármelyeszékhelytől Noszvaj érintésével dél felé egészen Poroszlóig lehet eljutni. A Tisza-tó bármelyik oldalán tovább lehet tekerni a végül Debrecen felé kanyarodó úton.
– Fontos tudni, hogy kerékpárutak mellett a hálózat részei a kerékpározásra alkalmas, arra javasolt útvonalak is – emelte ki Jaros Péter. – Ezek a legtöbb esetben alacsonyabb rendű, csekély forgalmú közutak, ahol biztonságban tekerhetnek a bringások. Az EuroVelo mellett még vannak másutt is kerékpárutak megyénkben, sőt, jelzett erdei kerékpár útvonalak is. Jellemzően felújított pihenőkben lehet felfrissülni, és kerékpáros szervízpontok segítik a bajba jutott turistákat. Az egyre több bringás útvonal a turizmus növekedését eredményezi. Az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyeken egyre erősödik a kerékpárosok elszállásolása. Megjelentek a drágább kerékpárokkal, illetve az elektromos kerékpárokkal érkezők. Az e-bike megjelenése ugyanis már jelentős könnyítés a terepen azoknak, akik nem bicikliznek rendszeresen, vagy akiknek eleve tetszik ez a fajta bringa. Rövidebb idő alatt nagyobb területeket járhatnak be vele. Az e-bike ideális eszköz a hegyekben, például a Mátrában is, hiszen a gyengébb fizikummal, erőállapottal rendelkezők is elérhetik azokat csúcsokat, amelyeket az edzésben lévők. Az e-bike turisztikai részaránya ezért nagyon dinamiksan nő – részletezte Jaros Péter.
A Mátra Biker alelnöke, úgy is, mint a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség (MAKETUSZ) Észak-magyarországi minősítője arról is beszélt, hogy az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ megbízta a szövetséget egy országos kerékpárosbarát hálózat létrehozásával. A cél az, hogy a hálózaton belüli azonos szolgáltatások nyújtása még nagyobb vonzerőt jelentsen a bringásoknak.
– A szállások tekintetében nyilván nem ugyanaz a vendég elvárása egy szálloda, egy vendégház, vagy épp egy kemping esetében. Ezért itt a kötelező kritériumok mellett szektoronként mást kell vállalni. A vendéglátást viszont egységesen kezeljük. Éttermek, pizzériák, büfék, kávézók, pékségek tekintetében egységes az elvárás. Az attrakciók vonatkozásában, például a múzeumok, kalandparkok tekintetében is mindenkitől kerékpárosbarát szemléletet vár el a MAKETUSZ. A legfontosabb alapelvárások a biztonságos kerékpártárolás, telefon-, illetve e-bike töltési lehetőség, szervíz segítség nyújtása, akár információval is a legközelebbi javítóműhelyről, bringamosási lehetőség, amihez akár egy slag is elég, vagy éppen ruhaszárítási lehetőség. Mindezek nem extra dolgok, az egységesítés, és annak ellenőrzése a cél. Folynak az egyeztetések, tárgyalások a hálózat leendő partnereivel. A kerékpárosbarát hálózat önkéntes alapon működik. A minősítő ellenőrzi a vállalások valós teljesítését, és megadja a szállásnak a bringabarát címet – foglalta össze Jaros Péter.