2023.09.23. 17:55
A pilóták megjósolták, mikor vonulnak el a felhők az atkári reptér felől + fotók
A Mátra Aero Club sétarepülésre is várta a hétvégén az érdeklődőket.
Sétarepülésre is lehetősége volt a kilátogatóknak
Forrás: Czímer Tamás/Heves Megyei Hírlap
Nyílt napokra várta a hétvégén Atkár közelében a repülés kedvelőit, valamint az azzal megismerkedni kívánókat a Mátra Aero Club. A Mátra Aero Club Sportegyesületet 2006-ban alapították azzal a céllal, hogy biztosítsák tagjaik repülési szakmai képviseletét, és lehetővé tegyék a gyors ügyintézést minden sportrepüléssel kapcsolatos kérdésben. Feltett szándékuk jó kapcsolatok kialakítása a hazai és külföldi társszervezetekkel, egyesületekkel. Ezen tevékenységen belül elsősorban a gyöngyösi hullámrepülés külhoni propagálását, valamint a mindenki által ismert – és elismert – mátrai légköri viszonyok elődökhez méltó további kutatását, megismerését tekintik alapvető feladatuknak. Másodsorban pedig az oldtimer kategóriájú gépek felújítását, ismételt üzembeállítását és állagmegóvását szeretnék - az öreg gép nem rossz gép elvén - népszerűsíteni.
A repülőklub szombat-vasárnapi nyílt napján az atkári Margit-kút sport és szabadidő célú repülőtéren sétarepülésre is lehetősége volt a kilátogatóknak. A szombat délelőtt esővel indult, így ottjártunkkor a pilótáknak volt idejük, hogy a klubéletükről beszéljenek portálunknak. Mint mondták, az éppen hulló eső elvileg nem akadálya a repülésnek, kivéve a nyitott gépeket. Általában a szél a fő probléma, mondta Szabó Péter pilóta.
– Sajnos, a kilátás sem elég szép ilyenkor a gépből, elég homályos a légkör, De fél óra múlva el fog állni az eső. Én modellezéssel kezdtem anno, majd siklóernyőztem, utána váltottam az autogiróra, azzal repülök most. Az autogiro úgy működik, hogy a repüléséhez szükséges felhajtóerőt nem mechanikusan, motor által meghajtott, hanem autorotációban lévő, szabadon forgó forgószárny biztosítja – Szabó Péter pilóta, aki maga készítette a légi járművét.
Repülőnap az atkári repülőtéren
Fotók: Czímer Tamás/Heves Megyei HírlapKocsis László pilóta szintén maga építette a repülőgépét. Az esős égboltot kémlelve elmondta, hogy úgy tűnik, az időjárási minimum megvan a repüléshez, a látótávolság legalább 5 kilométer vízszintes talajlátás kell legyen. Bár, ha túl alacsonyan van a felhőzet, az sem biztos, hogy ez jelenleg megvan, tette hozzá.
– Bármi kérdés felmerül majd a látogatókban, például akár ha pilóta szeretne lenni valaki, részletesen tájékoztatjuk a két nap során. Elmondjuk, mik az előnyei, buktatói ennek. Az viszont biztos, hogy a repülés szépségéről hiába beszélünk, de azt mindenkinek magának kell megtapasztalni. Mintegy tucatnyi aktív tagja van a klubnak, akik naponta, vagy hetente többször repülnek. A közösségünk jóval több tagból áll, de akadnak, akik csak havonta járnak repülni. Amikor jó idő van, munka után, vagy hétvégén is jövünk. Van lehetőség vitorlázó repülésre, autogiro is kilenc található, erre oktatás is van nálunk. Én Cessna 172-esen repülhetek, de van köztünk, aki Wizz Air oktató főpilóta volt. Lezsovits Gábornak Gödöllőn repülőiskolája van. Legtöbben ultra light géppel repülünk, mert az költséghatákony. Elvileg azon 600 kilogramm lesz majd a felső súlyhatár – ez most még 450 hazánkban. Ezek fenntartása körülbelül annyiba kerül, mint egy személygépkocsié, s a hangárbérlet, a biztosítás is hasonló – részletezte Kocsis László.
Azt már csak tőmondatokban tudtuk meg, hogy Ábrók Ágnes az egyesület elnöke, a repülőtér egyik tulajdonosa pedig Kiss Gyula. Sajnálkozva mondták, hogy a másik tulajdonos Váradi László, aki már nincs közöttük. Ő épített oldtimer gépeket is, és a budapesti Közlekedési Múzeum sok repülőjének a restaurálásában is részt vett. Többet nem sikerült megtudnunk, mert déltájban, ahogyan azt a pilóták meg is jósolták, már a nap is előbukkant felhők mögül, és a Mátra Aero Club tagjai fel is szállhattak gépeikkel.