2024.06.30. 06:55
A kétkerekű őrangyalok gyorsan érkeznek a bajban, segítenünk kell őket
Autópályák, belvárosok dugóiban a motoros mentő a leggyorsabb földi segítség. Az életmentők felszerelésének további korszerűsítésében adományainkkal segíthetünk.
A nyári időszakban nemcsak turista, de sajnos baleset is egyre több van, számolt be portálunknak dr. Czakler Éva, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) Alapítvány kuratóriumi alelnöke, az OMSZ szolgálatvezető főorvosa. Mint mondta, aki találkozott már mentőmotorral, biztosan lenyűgözi, ahogy profi manőverezéssel száguld az autópályákon, vagy épp a belvárosi dugóban tör utat magának.
– Ma már talán nem meglepő látvány, ha egy megkülönböztető jelzéssel érkező, csomagtartókkal felszerelt motor száguld el mellettünk az autópályán. Ők a mentőmotorosok, a leggyorsabb földi mentőegység. Büszkék lehetünk rájuk, hiszen világviszonylatban is az egyik legképzettebb speciális egység a magyar, Alapítványunk pedig örömmel állt a járműpark bővítése mögé. Tavaly nyár végén adtuk át a Mentőmotoros Szolgálatnak azt a 4 darab Honda CRF1100 típusú motort, amelyek már az elmúlt szezonban szolgálatba álltak. Az orvosmotorok csomagtartói 40–60 kilogramm orvosi felszerelést nyelnek el, hogy a motoros mentő a legmagasabb szintű ellátást is biztosítani tudja – részletezte dr. Czakler Éva.
Már a harmadik szezonját kezdte meg mentőmotorosként dr. Gál Domokos, aki jelenleg három feladatkörben teljesít szolgálatot. Szerinte az egyik legfontosabb szerep, hogy elsőként ér a helyszínre, és vissza tud jelezni a központnak. Ez például egy tömeges balesetnél kulcsfontosságú: ellenőrzi, hogy hány személy sérült meg és milyen súlyosan, és egyeztetik, hogy milyen mentőerőre lesz szükség. Dr. Gál Domokos kárhelyparancsnokként orvosilag is tudja kontrollálni a helyszínt, és be tud segíteni az alapszintű mentőgépkocsiknak olyan feladatoknál, amelyeket csak mentőtiszt vagy mentőorvos láthat el.
A motor orvostechnikai felszerelése lényegében megegyezik egy rohamkocsiéval, így minden helyzetet meg tudok oldani
– részletezte a mentőmotoros.
– Ráadásul, mivel én beteget nem szállítok, mehetek egyből a következő beteghez, amíg egy mentőautó a kórházba szállítást végzi. Ez egy igazi Jolly Joker szerep. A gyorsaság és a magas szintű kompetencia együtt pedig életmentő kombináció. Egy alkalommal egy nagyon súlyos légzési elégtelenségtől szenvedő, tüdőbeteg emberhez riasztottak. Már napok óta fulladt, de csak az utolsó pillanatban hívott mentőt. Oxigénballonnal átlélegeztettem a tüdejét, majd vénán keresztül beadtam egy gyógyszert a nehézlégzésre. Folyamatos oxigénellátás mellett sikerült elérni, hogy szállíthatóvá váljon. Egyértelmű volt, hogy ha én nem kezelem időben, akkor a beteg meghal, és ők már csak újraéleszteni jöhettek volna – emlékezett vissza dr. Gál Domokos.
Dr. Czakler Éva azzal folytatta, hogy a mentés hatékonyságának műszaki alapja a legendás Honda CRF1100, amely 102 lóerős motorjával az autópályán is tempósan halad, de strapabíró felépítése miatt kisebb akadályok – lépcsők, padkák – sem jelentenek gondot neki. A kiemelkedő szervizháttér pedig biztonságossá és hatékonnyá teszi az üzemeltetést. A megkülönböztető jelzések és az egyedi matricázás könnyen felismerhetővé teszik minden helyzetben, tette hozzá.
Arra kérem azokat, akik tehetik, segítsenek a folytatásban, és támogassák a mentőmotoros szolgálatot, hogy továbbfejleszthessük felszerelésüket, és a kétkerekű őrangyalok a legkorszerűbb eszközökkel indulhassanak a bevetésekre
– kérte dr. Czakler Éva.
Deutsch Ákos Heves vármegyei vezető mentőtiszt portálunk már korábban elmondta, hogy Heves vármegyében motoros mentőszolgálat nincs.
– Az csak bizonyos helyeken van a mentőszolgálatnál, a Balaton környékén, Gödöllőn, és a budapesti Markó utcai központban. A motoros mentőszolgálat megalapítását az indokolta, hogy sokkal mobilabb, sokkal gyorsabban el lehet indítani riasztás esetén. Mentőtiszt vagy orvos szolgál ezeken a motorkerékpárokon. A felszerelésük megfelelő ahhoz, hogy gyorsan a helyszínre tudják juttatni az életmentő eszközöket. Azonnal meg tudják kezdeni az ellátást, amíg a földi egység oda nem ér, hogy bekapcsolódjon és elszállítsa adott esetben a beteget, illetve sérültet. Lényeges tudnivaló az, hogy a motoros mentő szolgálatokat főként autópályák mentén létesítették, illetve Budapesten a nagy dugók elkerülése érdekében, mert a mentőmotoros egységek a feltorlódott autók között manőverezve gyorsabban odaérnek a helyszínre – magyarázta korábban Deutsch Ákos.