MÁV

2024.07.13. 12:13

A hőség a vonatközlekedést is megboríthatja

Utazás előtt érdemes tájékozódni az esetleges késésekről.

Heol.hu

A napok óta tartó extrém hőség a hétvégén és várhatóan a jövő hét első felében is kitart. A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak – írta portálunkhoz eljutatott közleményében a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóság.

Kiemelték, a MÁV-VOLÁN-csoport minden tőle telhetőt elkövet azért, hogy kezelje a forróság okozta problémákat: fenntartsa a vasúti közlekedés folyamatosságát és biztosítsa a megfelelő körülményeket az utazáshoz. A MÁV-VOLÁN-csoport ezért több tanáccsal, illetve kéréssel is fordul az utazóközönséghez.

– Kérjük azokat a kritikus hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett utasainkat, akik számára a helyközi buszszolgáltatás párhuzamos megoldást kínál, hogy használják ki a vármegye- és országbérletek előnyeit: ezekkel a díjtermékkel már a Volánbusz helyközi járatain is korlátlanul utazhatnak, az érintett buszaink 84 százalékán pedig klímaberendezés működik – fogalmaztak,

Hozzátették, a vasúttársaság mindezeken felül arra kéri utasait – különösen azokat, akik a hőségre érzékenyek, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartoznak –, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, ha pedig így tesznek, feltétlenül tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, a bevezetett korlátozásokról a MÁV és a Volánbusz weboldalán, a MÁVappban és a MÁVINFORM közösségi oldalán, vagy a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatánál. 

  • A vasúttársaság üzemirányítói igyekeznek minél gyorsabban reagálni, amennyiben a rendkívüli időjárási körülmények miatt  operatív beavatkozásra van szükség. Lehetőségükhöz képest intézkednek szerelvénycserével, másik szerelvény vagy pótlóbusz beállításával.
  • Kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtési tevékenység elvégzését. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákon rendkívüli tisztításokat végeznek, hogy a hatékonyabb működésüket elősegítsék. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat lehetőség szerint soron kívül javítják.
  • A járműparkuk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak. A több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye.
  • Az utasoknak nem vigasz, de a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek, csak a technikai korlátjaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. Ez nemcsak utasainknak, hanem a MÁV dolgozüinak is kihívást jelent, amit minden rendelkezésükre álló eszközzel és megoldással igyekeznek kezelni.
  • Arra kérik utasaikat, hogy feltétlenül elegendő folyadékkal induljanak útnak, illetve indulás előtt mindenképp tájékozódjanak, hogy esetleg milyen aktuális zavarhelyzetek vannak a hálózaton. Ha utazásuk ütemezése egy naptári napon belül rugalmas, akkor javasolják, hogy a reggeli és esti órákat használják ki, és az ilyenkor közlekedő vonatokkal utazzanak el. Az újabb gyártású IC-, EC- kocsikban, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsikban, valamint a klímás motorvonatokban (FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro) a klímaberendezések hatásfoka jellemzően az igényeknek megfelelő. 

– A MÁV-VOLÁN-csoport minden tőle telhetőt elkövet az utaskomfort és a fedélzeten dolgozó kollégák munkakörnyezetének javításáért, hiszen az utastér levegőjének változása utast és jegyvizsgálót egyaránt érint – fogalmaztak.

A sínek nem bírják

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat, ugyanis a hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be. A felsővezetékek a nagy meleg hatására megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata. A MÁV pálya- és felsővezeték-hálózatát karbantartó szakemberei folyamatosan készen állnak arra, hogy kijavítsák a vasúti hálózatban keletkező hibákat.


 (Főoldali képünk illusztráció, forrás: Shutterstock)

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában