2 órája
Napi 1,5 kilométer új vágány – ezen dolgozik a MÁV + videó
Október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajlik a december 4-ig tartó vasúti pályarekonstrukció. A MÁV most beszámolt, hogyan érinti a felújítás majd a közlekedést és milyen ütemben haladnak és a vasúti utazási időre milyen hatással lesz ez.
A MÁV komplex felújítást végez a miskolci fővonal közel 30 kilométeres szakaszán. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 5 pontos akciótervének részeként, de teljes egészében a vasúttársaság saját forrásából megvalósuló beruházás célja, hogy a vonalszakaszon megszűnjenek a sebességkorlátozások és a késések, kiszámíthatóbbá váljon a menetrend, a vasúti utazási idő pedig akár 5 perccel rövidülhessen, közölte a vasúttársaság.
A MÁV mostani közleménye szerint a kitűzött célok eléréséhez a MÁV a legkorszerűbb műszaki megoldásokat is igénybe veszi. A munkálatok következő, Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajló szakaszára például visszatért az a 210 tonnás, SMD típusú felépítménycserélő géplánc is, amely naponta akár 1600 méternyi vágányhosszt képes megújítani. Az SMD ezzel a rendkívüli teljesítménnyel 9 nap alatt kicseréli a felépítményt, így várhatóan a december 4-i határidőre elkészül a miskolci fővonal felújított szakasza.
Október 19-től már Emőd és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között zajlik a december 4-ig tartó rekonstrukció. A jelenlegi, második ütem során több mint 20 ezer betonaljat váltunk ki újakkal a sínek cseréjével együtt. A 12 kilométeres szakaszon zúzottkőből 47 ezer tonnát rostálunk és építünk be, 600 méteren pedig teljesen kicseréljük az ágyazatot is. Emellett 3 átjárót javítunk és 5 hídon végezzük el az állagmegóvó szigetelést.
A felújítást október 29-től ismét a korszerű SMD felépítménycserélő óriás géplánc segítségével gyorsítjuk. A munkagép naponta mintegy 1400-1600 méteres vágányhosszt halad, így 9 nap alatt cseréli a kivitelező a felépítmény részeit, a síneket és a vasbetonaljakat. A 600 méter hosszú géplánc alkalmas fa- és betonalj elbontására és új aljak előre meghatározott, egyenlő távolságú lerakására, valamint a sínek felszedésére és újak fektetésére is. A vágányátépítés egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezhető, a géplánc képes 120 méteres hosszúsínek beépítésére is.
A vágányfelújítást ezenkívül közúton és vasúton is használható rakodógépek, munkagépek, kötött pályán közlekedő korszerű vasúti pályaépítő- és karbantartó gépláncok végzik, műszakonként 100-120 szakember közreműködésével. A felújítási munkálatokat követően feloldjuk a vágányzárat és újra két vágányon használhatják a vonatok a pályát. A megengedett magasabb sebességgel ugyanakkor csak valamivel később, az előírt utószabályozási munkálatok elvégzését követően válik használhatóvá. A tervek szerint az első fázisban befejezett szakaszon decemberben már 120 km/órás sebességgel, míg a mostani ütemben megújuló Mezőkeresztes-Mezőnyárád–Emőd szakaszon várhatóan év elején az utószabályozásokat követően 120 km/órás sebességgel közlekedhetnek a vonatok.
A mintegy 27 kilométernyi teljes szakaszon két ütemben, éjjel-nappal dolgoznak a szakemberek és a munkagépek, berendezések. Hajnaltól éjszakáig egy sínpáron biztosítjuk folyamatosan a vonatok haladását, miközben a másikon ütemezés szerint zajlik a kivitelezés. Éjjelenként azonban mindkét vágányon folyik a munkavégzés, hogy december 4-ig határidőre elkészüljön a pályarekonstrukció. Noha ez a beruházás még teljes egészében a MÁV saját forrásaiból valósul meg, tartalmi értelemben már része az Építési és Közlekedési Minisztérium által meghirdetett 5 pontos akcióterv infrastruktúra-felújítási fejezetének. A korszerűsítéssel az év végétől megbízhatóbbá, kiszámíthatóbbá válik a vonatforgalom, jelentősen mérséklődik a késések száma, ugyanis közel 20 kilométeren megszűnnek a sebességkorlátozások; és akár 5 perccel javulhat a menetidő is. A kivitelezés teljes költsége a MÁV saját forrásából mintegy 18 milliárd forint.
A vasúti utazási idő csökkentés is cél
A felújítás első felében, a Miskolc és Emőd közötti 15 kilométeren végeztük el a felépítménycserét, kicseréltünk mintegy 25 ezer betonaljat, és több mint 58 ezer tonna zúzottkövet rostáltunk, építettünk be speciális vasúti munkagépekkel, köztük az Európában is ritkaságnak számító, 210 tonnás SMD felépítménycserélő óriás géplánccal. Kilenc nap alatt cserélte a felépítményt. Öt hidat szigeteltünk és 6 útátjárót is felújítottunk. A sín- és a 700 méternyi ágyazatcserét követően folyamatosan a vágányok szabályozása, az ágyazatpótlás is megtörtént. Elvégeztük a szükséges felsővezetéki javításokat, a bokor- és cserjeirtást, a padkák rendezését, valamint a vízelvezető árkok kialakítását, tisztítását.
Mint ismert, Lázár János miniszter november elején Egerben járt, s vele voltak a tömegközlekedési társaságok – így a MÁV – vezetői is. A miniszter elmondta, hogy hazánk egyik legnagyobb vasútfejlesztési időszaka kezdődik, s a helyi vasútállomás felújítása is égető kérdés az egrieknek. A Hatvan-Füzesabony, Füzesabony-Eger vonal megújítása is megvalósulhat. Mindez annak a tárgyalás alatt lévő 135 milliárd forintos beruházásnak a függvénye, melyről az Európai Fejlesztési Bankkal és az unióval egyeztetnek. Ha megvalósul, akkor 20 perccel rövidebb menetidővel juthatnak el Budapestig. Ehhez hozzáfűzte, hogy Eger főépítésze kidolgozott egy programot, amely a vasútállomás felújítását, parkolók és egy második buszpályaudvar létesítését is tartalmazza.
Az Eger-Budapest MÁV járatokról elmondta, ha megfelelő minőségű és kapacitású lesz a pálya akkor lehet közvetlen járat, ami más megállóban nem áll meg. Az Eger-Szilvásvárad vonal járatainak modernizálása és sűrítése is téma volt, ez is megvalósulhat a vasútfelújítások függvényében.