2023.08.27. 17:00
Nagyvasak küzdöttek az akadályokkal Nagyvisnyón
Először rendeztek ügyességi terepmotorversenyt Nagyvisnyón, ami nem csak a versenyről, hanem a motoros barátságokról szólt.
A pálya a természetes viszonyokat modellezte
Forrás: Tóth Balázs/Heves Megyei Hírlap
Nagyvasak harca elnevezéssel rendeztek amatőr, márkafüggetlen túrenduro motorversenyt és motoros találkozót Nagyvisnyón szombaton, amelyet közösen hozott létre a helyi önkormányzat, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Hungária Rendőregylet, valamint a Jeli Motors. A szalagokkal kijelölt, akadályokkal nehezített pályán több tucat motoros ment körbe, ki több, ki kevesebb szerencsével, de esés ritkán fordult elő. Voltak árkok, kerülgetni való akadályok, néhol tartani kellett a motort, vagy éppen gyalog tolni. Érdekességként közben motort is kellett váltaniuk az egyébként saját járművükkel induló versenyzőknek, hiszen egy elektromos gépet, suhanót is ki kellett próbálniuk.
A debreceni Pusztai Tamás a közösségi oldalon értesült a rendezvényről, úgy gondolta, kipróbálja magát. Feleségével egy hat napos erdélyi túra után érkeztek Nagyisnyóra.
- Nem vagyok off roados, tanulgatom, de jó alkalom volt arra, hogy kipróbáljam. Öt éve motorozom, három éve tévedtem off roadra, nagyon kezdő vagyok még. Jó volt a pálya, felénk nincs ilyen, remélem, hogy rendszeres lesz a rendezvény. Nálunk kevés a domb, az akadály, homok van, meg kéne tanulni rajta menni – mondta Pusztai Tamás, aki leginkább Erdélyben, illetve a Balkánon szeret túrázni motorjával.
A budapesti Benkó Imre a motormúzeumos barátjától értesült a versenyről. Ő már 25 éve motorozik, úton is megy és off roadozik is fele-fele arányban.
- Trükkös verseny volt, figyelni kellett néhány helyen. Az elektromos motor képzésen is kipróbáltuk már, de az nem az én motorom, túl kicsi, nem ehhez vagyok szokva. Körülbelül olyan súlya van, mint egy mountain bikenak, nem egy 250 kilós motor – értékelt Benkó Imre.
Kifejtette, a legjobb motoros élményei ide kötik, de Sopronba és környékére is szívesen megy, Budapest környékén sok a homokos rész, ami mást igényel, mint a dombos, köves táj. A nagyvisnyói pálya akadályai egyébként életszerűre sikerültek szerinte, az árok terepen is keresi az ember, a farönköket is, csak a természetben nincs olyan könnyítés, hogy föl lenne töltve homokkal körülötte a terep.
Nagyvasak harca Nagyvisnyón
Fotók: Tóth Balázs/Heves Megyei HírlapA délelőtti és délutáni versenyprogram közben tesztmotorozásra is volt lehetőség kicsiknek és nagyoknak is a legkisebbek quadoztak, de elektromos kis kétkerekű járgányokkal is mehettek a kijelölt sima füves, illetve akadályokkal nehezített tereppályákon. Bemutatkoztak a motoros rendőrök és a vérszállítók is, de több márka is képviseltette magát.
Nagy sikert arató bemutatót tartott Zsigovits Norbert és Szőke Márk, velük a színpadon is beszélgettek. Zsigovits beszámolt erzbergi élményeiről, és elmondta azt is, nagy álma, hogy Amerikában versenyezhessen. A világbajnokság előtt ősszel amerikai futamokon szeretne indulni. Egyébként a VB egyik futamát idén Budapesten, az MVM Dome-ban rendezik, ezen részt venne ő is és Szőke Márk is. Utóbbi elárulta, májusi műtétje óta most van visszatérőben, ezen kívül pályát is építenek Monoron, ahol utánpótlást is szeretnének nevelni, meg szeretnék kedveltetni a sportot a gyerekekkel is. Beszélt arról, hogy napi 6-7 órás motoros edzésük van. Örültek egyébként annak, hogy most állami szervezet is segíti a versenyzőket.
A rendezvény vendége volt Peres László, a BMW félig magyar származású korábbi tervezője, aki a túraendurók atyja volt. Elmondta, a Yamaha 500-nak kellett riválist kreálniuk, egy kétütemű versenygépet várt tőle és csapatától a gyár, ami megállja a helyét az utcán, a szőlőben és a versenypályán is.
Göbölyös Zsoltot, a KTM műszaki igazgatóját egyebek közt arról kérdezték, milyen jövőjük van az elektromos és a benzines motoroknak. Elárulta, munkatársai a benzineseket preferálják, de tíz éve elektromos motort is fejlesztenek, ezek azonban inkább városi használatra valók.