Közélet

2014.03.15. 12:29

Elindul a fittség tesztje

A jövő tanévtől induló nemzeti fittségi tesztnek köszönhetően néhány éven belül kiderülhet, hány túlsúlyos, rossz fizikumú gyerek tanul az iskolákban

Barta Katalin

A Magyar Diáksport Szövetség még tárgyalásokat folytat arról, hogy a következő tanévekben milyen időszakban végzik majd a felmérést, amelyekre négy-nyolc tanórát kell szánniuk a pedagógusoknak. Az Eduline.hu portál értesülései szerint már bizonyos: ezentúl egy diák sem ússza meg a fekvőtámaszt, a futást és a felülést, mivel az összes általános és középiskolás fizikai állapotát tesztelik, az eredményekről pedig átfogó országos adatbázist is készítenek.

A testnevelő tanároknak az adatokat is elemezniük kell, mi több, „meghatározzák az adott tanuló fizikai fittségi szintjének további fejlesztése szempontjából szükséges intézkedéseket”. A diákokat – kis túlzással – a fejük búbjától a kislábujjukig megvizsgálják majd.

A következő tanévben hazánk minden iskolájában felmérik, hogy mennyire fittek a diákok. A tanároknak el kell sajátítaniuk a tesztelés módszertanát is.
Barta Katalin
Több oktatási intézményben már a 2014/2015-ös tanévben NETFIT-tel (Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt) mérhetik fel a diákok fittségét. A Magyar Diáksport Szövetség kormányzati és európai uniós forrásból dolgozta ki a tesztet, amelynek az eredményeiből országos adatbázist hoznak létre. A legfontosabb cél kideríteni, hogy hány túlsúlyos, rossz fizikumú gyerek tanul az iskolákban, s miként lehetne növelni az állóképességüket.

– Nincs új a nap alatt – így összegezte véleményét az egyik egri általános iskola testnevelő tanára, aki már évtizedek óta tanít. – Minden korábbi regnáló kormány célul tűzte ki a tanulók fizikai állapotának, erőnlétének a felmérését. A cél mindig ugyanaz, csak a módszerek változnak. Az előző években ősszel és tavasszal is rendszeresen alkalmaztuk a különböző teszteket. Ilyen volt Cooper-teszt, vagy a Hungarofit. Ezek általában adott időre elvégzendő különböző feladatok, tornagyakorlatok, köztük van fekvőtámasz, négyütemű fekvőtámasz, helyből távolugrás, futás, stb. A tapasztalataim szerint ezek a felmérések a legtöbb gyerekre ösztönzőleg hatnak, maximális teljesítményre sarkallják őket, ám évről-évre egyre több az olyan tanuló, akiknek az átlagos szint elérése sem sikerül. Ez leginkább arra vezethető vissza, hogy a gyerekeink egyre több időt töltenek a televízió és a számítógép előtt. A rendszeresen, szakosztályokban sportolóknál nincs gond, azonban ők vannak kevesebben. Feltehetően az új tesztben is hasonló gyakorlatok szerepelnek majd, csupán annyi különbséggel, hogy az értékelési rendszert egységesítik, így teljesebb képet kaphatunk az eddigieknél a magyar diákok fizikai állapotáról, akár földrajzi viszonylatban is.

Gál Zoltán, a siroki Országh Kristóf Általános Iskola testnevelő tanára is jelentkezett az ezzel kapcsolatos képzésre. Azt mondta, tudomása szerint harminc órás kurzuson vesz majd részt a kollégáival, ám egyelőre a konkrétumokról keveset tud. Az ő véleménye az, hogy ahol adottak a feltételek – van például tornaterem, s számos sporteszköz –, ott a gyerekek szívesen mozognak. Sirokban az alsó tagozatosok például imádják a mindennapos testnevelést, mivel ezeken az órákon főként játékos foglalkozások szerepelnek. A felsősök már kevésbé lelkesek, de a teszteken ők is jó teljesítményt nyújtanak. A szakember szerint sok múlik azon is, hogy otthonról milyen mintát hoz a gyerek. Aki sportszerető, rendszeresen mozgó, kiránduló családból érkezik, annak természetes igénye a sportolás.
Az Eduline.hu portál értesülései szerint már bizonyos, hogy ezentúl egyetlen diák sem ússza  meg a fekvőtámaszt, a futást és a felülést, mivel hamarosan az összes általános és középiskolás fittségét és fizikai állapotát tesztelik, az eredményekről adatbázist készítenek.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma már 2013-ban kötelezővé tette a diákok éves állapot-felmérését, tavaly májusban az összes közoktatási intézményben vizsgálni kellett a tanulók állóképességét, erőnlétét, de a testnevelő tanárokra bízták, hogy milyen módszert használnak. Az Oktatási Hivatal csak ajánlott néhányat, például a Cooper-tesztet, a Hungarofitet és az Eurofitet, ám az eredményeket nem összesítették. A jövő tanévtől induló nemzeti fittségi tesztnek köszönhetően azonban néhány éven belül kiderülhet, hogy hány túlsúlyos, rossz fizikumú gyerek tanul az iskolákban. A Magyar Diáksport Szövetség még tárgyalásokat folytat arról, hogy a következő tanévekben milyen időszakban végzik el majd a felméréseket, amelyekre négy-nyolc tanórát kell szánniuk a pedagógusoknak.
A testnevelő tanároknak az adatokat is elemezniük kell, sőt, „meghatározzák az adott tanuló fizikai fittségi szintjének további fejlesztése szempontjából Ą főleg az iskolai testnevelési órák keretei között Ą szükséges intézkedéseket”. Ez olvasható a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló rendelet módosításának tervezetéből, amelyet március közepéig lehetett véleményezni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!