VOSZ Páholy

2 órája

Az egyedi hangra érdemes helyezni a hangsúlyt a kommunikációban

Sokan és sokat kommunikálnak manapság. Aczél Petra szerint érdemes megtanulni és fejleszteni a kommunikációt, egyéni és természetes hangot választani.

Tóth Balázs

Dr. Aczél Petra volt a VOSZ Páholy csütörtöki vendége. Az eseménysorozatot és a beszélgetést szervező VOSZ Heves vármegyei szervezete szerint vállalkozóként és vezetőként a kommunikáció kulcsfontosságú eszköz a sikerhez, ezért is hívták meg dr. Aczél Petra kommunikációkutatót rendezvényükre, amelyen a választékos közbeszéd fontosságára, a megfelelő retorikára, egy cégvezető belső és külső kommunikációjára hívták föl a figyelmet.

Dr. Aczél Petra volt a VOSZ Páholy vendége
Dr. Aczél Petra volt a VOSZ Páholy vendége
Forrás:   Tóth Balázs / Heves Megyei Hírlap

Bányainé Micski Marianna a téma és a vendég kiválasztásáról elmondta, fontos, hogy egy társadalomban hogyan kommunikálnak az emberek egymással, akár írásban, akár szóban, akár a közösségi média felületeken. Mindig felülről lefelé szűrődnek le szokások, információk, s a társadalom minden szintjén érezhető az a negatív hatás, ami most a közbeszédet jellemzi.

- Nagyon sok vállalkozó nyilatkozik a sajtónak, szerepel a televízióban. Fontosnak tartjuk, hogy edukáljuk őket annak kapcsán, hogy egy vállalkozó a saját brandjének építésében, vagy a saját vállalkozásának a presztízsének megtartása érdekében hogyan nyilatkozhat, vagy milyen kompetenciával rendelkező embereket kell a vállalkozásának kiállítani nyilatkozni. Egy szakmailag sikeresen felépített vállalkozás mögött ma már a marketing és a kommunikáció ugyanolyan színvonalon kel, hogy megjelenjen, mint saját szakmai minőségük – hangsúlyozta Bányainé Micski Marianna.

Az elnök szerint a vállalkozások észrevétlenül is kezdik átvenni a nem túl pozitív közbeszédi stílust. Ezért kell kritikusnak lenni a környezettel, ki kell tűnni azzal, hogy picit másképpen kommunikálnak, vissza kell hozni a magyar nyelv szépségeit, szofisztikáltabb beszédre, körültekintőbb nyilatkozattételre van szükség akár szóban, akár írásban. Ezért hívták meg második alkalommal is Aczél Petrát, aki korábban a Corvinus Egyetem intézetigazgatója volt, jelenleg a MOME tanára.

Aczél Petra a meggyőzést kutatja

Az előadó elmondta, kommunikációkutatóként azokat a mintákat, módokat, megoldásokat vizsgálja, amelyeken keresztül az emberek egymástól információhoz, érzésekhez, a világról valamiféle tudáshoz jutnak. Ennek számtalan ágazata van, ő a meggyőzést kutatja, azt, hogy hogyan tudunk egymásra hatni, melyek azok az univerzális eszközök, és melyek azok a helyzeteken múló eszközök, ami miatt egy beszélgetésből úgy megyünk haza, hogy ez számított. Vagy éppen úgy megyünk haza, hogy rájövünk, hogy rábeszéltek minket valamire, amire nem gondoltuk volna. Emellé oda lehet tenni a médiát is, hiszen az, különösen az új média, például egy influenszer ezt erőteljesen megdobja.

A vállalkozókkal kapcsolatban elmondta, a kommunikáció mindenkit érdekel. Hozzá leginkább azok fordulni, akik valamilyen értelemben kilépnek a nyilvánosságba. Vagy azért, mert vállalatvezetők is, a termékeiket, szolgáltatásaikat egy új közegben kell meghirdetniük, a hitelességüket kell bizonyítaniuk, esetleg egy folyamatot véghez vinniük. Vagy pedig azért, mert olyan közéleti szereplők, akik frissen lépnek ki az arénába, és szeretnék tudni, hogy mi a titka a jövőbeli sikernek. Egy pontig mindenkit lehet fejleszteni, de vannak olyan adottságok, amelyek eleve sikeresebbé tehetnek egy embert, és vannak olyan megoldások, amelyek sokat elvehetnek abból, hogy igazán ügyesek legyenek.

Aki magát szeretné képezni, annak nem szabad arra törekednie, hogy azonnal nagyon népszerű legyen. Alázat és olvasás kell hozzá, figyelni kell az olyan embereket, akiket hitelesnek tartanak. A második lépés, hogy önmagukkal azonossá kell válniuk, nem szabad többet mutatniuk mint amik és akik. Ebbe buknak bele sokan, nem abba, hogy kevesebbnek mutatják magukat. Aczél Petra szerint a harmadik lépés, hogy keressen föl olyan trénert, oktatót, tanácsadót, aki neki személyre szóló tanácsot is tud adni. Nagyon jók a közös tréningek is, sokat lehet másoktól is tanulni, de igazán a kulcs az az, hogy az emberre szabják a módszert, csak az ő hibáit korrigálja, megoldásait javítja.

Fontosak a képek és önmagunk megőrzése

Aczél Petra szerint ma nagyon fontosak a képek, az összhatás abból áll össze, aminek látszunk, ahogyan beszélünk, ahogyan mozgunk. Egy vállalkozónál, vezetőnél kulcskérdés az öltözködés, hogy fontos embernek tűnjön, de nem fontosabbnak, mint amilyen ténylegesen. Egy beszélgetés, beszéd esetén meg kell tanulni az első mondattal, szóval, felütéssel érdekessé válni. Ezen túl az embereknek meg kell őrizniük önmagukat, ezt szolgálja a nem nyelvi kommunikáció. Egy visszafogott személy ne járjon fel alá a teremben előadás közben, s ne próbálja lefojtani gesztusait az, akiben van kifejezőerő, lendület és szenvedély.

Az egyetemi tanár szerint a köznyelv nagyon hat a vállalkozók, közszereplők beszédére. Korunkban nagyon nagy a kommunikációs környezetszennyezés, sokan és túl sokat kommunikálunk. Ezért nagyon nehéz kihallani valakinek a megszólalásából az eredetiséget, a valódi mondanivalót. Ez tud negatívan hatni is egy vállalkozóra, aki úgy érzi, a többieket kell követnie, gyorsan kell beszélnie, pedig nem lehet mindent elmondani három perc alatt. Az igazán jó kommunikáció lényege az, ha valaki éppen nem olyan, mint a többiek, megtalálja az egyedi hangját.

Kérdéses a virtuális helyettesítés

Aczél Petrát kérdeztük a mesterséges intelligenciáról is, amely akár helyettesíthet is valakit az internetes kommunikációban. Az egyetemi tanár szerint az mesterséges intelligencia nagyon nagyban befolyásol minket, de azért nem számít arra, gondolom, hogy valaki a közeljövőben professzionálisan helyettesíteni tudja magát vele. A hétköznapi felhasználó még nem áll így a mesterséges intelligenciával, persze eljön majd az az idő is, már igen. Példaként hozta a virtuális influenszereket, a MI-vel létrehozott személyiségeket, amelyek messze nem hatnak úgy a befogadóra, mint a valóságosak. Míg egy termékeket hirdető influenszer esetében a valóságos emberre irigyek a nézők, szeretnénk olyanok lenni, mint ő, addig, ha tudják, hogy ez egy mesterségesen megalkotott kép, akkor nem szeretnének olyanok lenni, mint ő. Aczél Petra szerint a valóságos én helyettesítése kihívást jelent. Úgy gondolja, ezt nem azok fogják igénybe venni, akik gátlásosak, hanem az, aki mindenütt jelen szeretne lenni, de nincs rá kapacitása.

Úgy gondolja, mindaddig, amíg az MI-replika azt mondja, amit az élő személy is elvállal, addig nem lesz probléma. Azzal lesz gond, ha a gazdasági versenytárs használja fel valaki arcképét és videóját arra, hogy például önkritikus üzeneteket fogalmazzon meg, azaz ellene használja föl.

Aczél Petra előadásában beszélt arról is, hogy ma divatos nagyon őszintének lenni, pedig fontos volna az udvariasság.

VOSZ Páholy egyébként októberben nem lesz, a következő meghívott vendégek Gundel-Takács Gábor és Vágner Ákos.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!