2019.02.05. 11:00
Az M3-ason is megérzik a hatvani vasút lezárását: 66 pótlóbusz jár majd 10 hónapig
Egyelőre a vártnál kisebb problémákat okozott a vonatpótló autóbuszok „bevetése” az egyik legforgalmasabb vasútvonalon.
Idén decemberig vonattal már nem lehet megyénkből a fővárosba utazni. Mint arról beszámoltunk, elkezdődött a vasúti pálya Aszód és Pécel közötti 22 kilométeres szakaszának felújítása, aminek következményeként február 4-étől, hétfőtől, Hatvan és Budapest között autóbuszok szállítják az utasokat. Az év végéig tartó kényelmetlenségért cserébe tíz hónap múltán gyorsabb lesz a vonatok sebessége – egyes szakaszokon elérheti a 160 kilométert óránként – és sűrűbben indulnak a járatok, amelyek több utast tudnak majd szállítani, s az illetékesek szerint javul a menetrend pontossága is.
Fennakadások márpedig lehetnek
A vonatpótlást a Volánbusszal kötött szerződés biztosítja. Ennek alapján hatvanhat autóbusz szállítja a kieső szerelvények napi hat-nyolcezer utasát. Az intercity járatokat pótló autóbuszok az M3-as autópályán közlekednek, a sebes- és gyorsvonatok pótlóbuszai Bag és Hatvan között hajtanak a sztrádán, a személyvonatpótlók pedig a 3-as számú főúton szállítják az utasokat. Egy-egy vonatot négy-hét busszal pótolnak, ezért már előzetesen arra lehetett számítani, hogy az érintett közutakon kisebb-nagyobb fennakadásokkal, s ennek nyomán megnövekedett menetidővel szembesülhetnek az útra kelők.
Az első napok mindig problémásak
Hasonló esetekben az első napok a legkritikusabbak: ekkor még „nem áll be” az új rendszer, az emberek nem szoktak hozzá a megváltozott körülményekhez. A tapasztalatok szerint a türelmetlenség számos esetben ingerültséggel párosul, amit fokozhatnak a célállomásig tovább halmozódó nehézségek: a kényelmetlen utazás, az átszállások során jelentkező bonyodalmak, a munkahelyről való elkésés. Ez esetben tényleg igaz, hogy csak mindenre kiterjedő, profi szervezéssel, türelemmel, egymás iránti figyelemmel lehet áthidalni a problémákat.
Négyen segítettek a felszállóknak
A hatvani vasútállomáson hétfőn reggel szerencsére nyoma sem volt káosznak. Négy segítő igyekezett gördülékenyebbé tenni a felszállást, többnyire nagy hatékonysággal, így a vonatpótló buszok viszonylag időben elindulhattak. Az utazási tapasztalatokról változatos információk láttak napvilágot. A célállomásokon többen eltérő, 20–60 perces késésről számoltak be, mások pedig azt tették szóvá, hogy némelyik buszvezető számára még ismeretlen volt az útvonal. Ülőhely nemcsak a pótlóbuszokon nem jutott mindenkinek, hanem azokon a menetrend szerinti autóbuszjáratokon – például a Salgótarján–Selyp–Budapest közötti vonalon –, amelyeknek a szokásosnál több utast kellett szállítaniuk.
A részletes menetrend mellett a MÁV arról is tájékoztat az utasokat:
– A Budapestről induló, illetve oda érkező vonatpótló autóbuszok indulási és megállási helye a Keleti pályaudvar melletti Verseny utcai ideiglenes autóbusz megállóhely.
– A „kör” InterCity vonatok Nyíregyházán elvágásra kerülnek, így csak BudapestKeleti – Nyíregyháza illetve Nyíregyháza – Budapest-Nyugati viszonylatokban közlekednek. A Keleti pályaudvar és Hatvan állomások között az InterCity vonatok helyett közvetlen InterCity pótló buszok közlekednek.
– Gödöllőn az átépítés alatt álló vasútállomást a vonatpótló autóbuszok nem érintik, helyette a Gödöllő, Szabadság téri H8 és az Gödöllő, Autóbusz állomás megállóhelyeken állnak meg. A Gödöllő, Szabadság tér megállóban a MÁV-HÉV járataira a csatlakozás biztosított. Gödöllő, Autóbusz állomáson vasúti jegy és bérletvásárlás biztosított. A vasúti jegyek és bérletek érvényesek a H8 HÉV vonalán Gödöllő és Budapest Örs vezér tere viszonylatban.
– A hirdetmény nem tartalmazza a Gödöllő, Szabadság téren történő megállási adatokat illetve a MÁV-HÉV H8 vonalának menetrendjét.
A közutakon csak a szokásos dugók
A közutakon is érezni lehetett a megnövekedett forgalmat. Az M3-as autópálya a reggeli időszakban – s délutánonként, a munkaidő végeztével úgyszintén – más alkalmakkor is könnyen bedugul, most pedig ezzel fokozottan számolni kell. Érdekes viszont, hogy a 3-as számú főúton (a „régi hármason”) a megszokott mederben zajlott a közlekedés: a beszámolók szerint az arra utazók nem tapasztaltak fennakadást, s – legalábbis délelőtt – ugyanannyi idő alatt tették meg a Hatvan és a főváros közötti távot, mint korábban.