2022.09.16. 11:30
Még veszélyesebbek az utak ősszel, Heves megyében is megszaporodnak a balesetek
Az ősszel jellemző ködös, párás levegő, a nappalok rövidülése okán romló látási viszonyok, a szinte folyamatosan nedves és a lehulló falevelektől csúszós útburkolat jelentősen növelik a balesetek kockázatát.
Az őszi esős időjárás csúszóssá teheti a közutakat, óvatosan szabad közlekedni
Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap
Az elmúlt évek baleseti statisztikai adatai azt mutatják, az évszakok közül az ősz a harmadik helyen áll. A legtöbb karambol nyáron történik, hiszen lényegesen nagyobb a forgalom is, míg a második helyen a tavasz van. Legkevesebb a baleset télen, ilyenkor a jóval kedvezőtlenebb út-, időjárási és látási viszonyok miatt a járművezetők körültekintőbben, kisebb sebességgel közlekednek.
A közúti közlekedési baleseti okok között az első helyen a sebesség hibás megválasztása áll már évek, évtizedek óta. A közlekedők az esetek túlnyomó részében nem az út-, időjárási, látási, forgalmi viszonyoknak megfelelően választják meg a járműveik sebességét. Ezen balesetek elsősorban a lakott területen kívüli utakon jellemzők – mondta el portálunknak Erdélyi Róbert rendőr alezredes.
A Heves Megyei Baleset-megelőzési Bizottság titkára tudatta, hogy lakott területen belül az elsőbbségi jog meg nem adása jelenti a leggyakoribb gondot. Ezen belül is kiemelhető, hogy például megyeszékhelyen megszaporodtak a kijelölt gyalogátkelőhelyeken az ebből az okból fakadó balesetek.
A szakember hangsúlyozta, hogy az ősz teljesen más közlekedési magatartást igényel, mint amit nyáron alkalmaztunk. A megváltozott körülmények ugyanis meglehetősen komoly próbára teszik a járműveket is, ezért nagyon fontos, hogy jól felkészített, biztonságos, megfelelő műszaki állapotúakkal induljunk csakis útnak.
– A járművek őszi-téli felkészítésekor ajánlatos azokat alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő – télen a jégkaparó, a jégoldó spray –, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő – sorolta a tanácsokat a közlekedésbiztonsági szakember.
Az alezredes azt is közölte: gépjárművezetőként ősszel sokkal körültekintőbbnek, óvatosabbnak kell lenni. Nagyon fontos, hogy magunk is készüljünk fel a megváltozott időjárási, látási és útviszonyokra. Ilyenkor gyakori az alattomos, foltokban elhelyezkedő köd. Aránylag jó látás mellett is váratlanul futhatunk bele a ködösebb területekbe, s a látótávolság az egyik pillanatról a másikra néhány méterre csökkenhet.
– Figyelemfelhívó lehet, ha a szembejövők tompított fényszórói világítanak – említette. – Noha ködöt még nem látunk, azért célszerű a saját lámpáinkat is bekapcsolni, és kellő követési távolságot tartva konvojban haladni. A ködbe általában teljes sebességgel rohanunk bele és ott pánikszerűen fékezünk. Aki mögöttünk halad, az menthetetlenül utolér bennünket. Ezt csak úgy védhetjük ki, hogy a ködös szakasz kezdetét észlelve még a jól belátható úton mérsékeljük a sebességet, beérve ne fékezzünk pánikszerűen és figyeljük a mögöttünk haladókat is.
Az őszi időszakra jellemző nedves, nyálkás, esetenként falevelekkel borított utak nagy koncentrációt, komoly odafigyelést igényelnek. Nedves felületen jelentősen megnő a fékút, a féktávolság, a hirtelen fékezéssel pedig a megcsúszás, a kifarolás, adott esetben a pályaelhagyás veszélye. Ilyen útviszonyok között a megengedettnél is alacsonyabb sebességgel szükséges közlekedni, óvatos, finom fékhasználatra törekedni, s kerülni a hirtelen kormánymozdulatokat.