Mit válasszunk?

2023.03.09. 11:26

Élettel telített tudás, tehetséggondozás és sok sport - tanácsok, hogyan válasszunk iskolát Egerben

Nagy gondot és sok gondolkodást jelent minden évben a szülőknek, hogy most még óvodás gyermeküket melyik iskolába írassák. Mit érdemes figyelembe venni a jelentkezéskor? Mit kell „tudnia” a gyermeknek? Milyen jó tanácsokat érdemes megszívlelni? Ezekkel a kérdésekkel kerestünk meg többet Eger általános iskolái közül.

M. Elek Andrea

– Nálunk, az Egri Balassi Bálint Általános Iskolában a gyermekközpontúság a cél, ahol diák, pedagógus egyaránt jól érzi magát, érték a tudás, a segítőkészség, egymás tisztelete. A szülőkkel szoros az együttműködés, és minden kisgyermek, minden területen a saját tempójában fejlődhet – közölte Magyarné Karanyicz Tímea, az Egri Balassi Bálint Általános Iskola igazgatóhelyettese. – Több, mint 10 éve iskolánkban az első és második évfolyamon iskolaotthonos oktatási formát vezettük be, ezáltal megkönnyítjük az óvodából az iskolába való átmenetet.

– Az első évfolyamon az elsődleges szempont a tantárgyak megszerettetése, a tudásszomj felkeltése, az olvasási, írási, számolási készségek gondos megalapozása – ismertette az igazgatóhelyettes. – Első évfolyamtól kiemelten tanulnak idegen nyelvet (angol, német) és informatikát.

A 2022/2023-as tanévtől, az Egri Balassi Bálint Általános Iskola az Eger SE Labdarúgó Sport Kft. szoros együttműködésével (felmenő rendszerben) Labdarúgó osztályt indítanak.

– Iskolánk református fenntartású nyolc osztályos általános iskola – tájékoztatta portálunkat a Eötvös József Református Oktatási Központ Egri Általános Iskola (Mozaik Suli). – A gyerekek órakeretében heti két református hittan szerepel. Az iskola szellemisége, barátságos légköre a keresztény értékeken alapul, szeretetre, elfogadásra neveljük a diákjainkat. Mindezek az értékek fontosak ahhoz, hogy egészséges, boldog felnőtté cseperedjenek.

– A hozzánk jelentkező gyermekeket, mivel többszörös túljelentkezés van, elbeszélgetésre hívjuk, ahol játékosan, szülői jelenléttel foglalkozunk velük. Előnyt jelent, ha református a család (lelkészi ajánlást hoznak), vagy ha testvére már az iskolánk diákja.

A  szülők fontos részét képezik az intézménynek, ezért velük is beszélgetnek arról, hogy miért ezt az iskolát szeretnék választani.

– Nálunk nincsenek tagozatok – ismertette az iskola. – Mivel szándékosan kis osztálylétszámok vannak, így mindenkire maximális figyelem jut. Délután pedig gazdagító programokon maguk választotta művészeti vagy műveltségi területtel tudnak foglalkozni.

– A tehetséggondozás általános iskolás korban még a minél gazdagabb lehetőségeket jelenti. A diákok ezáltal megismerhetik, hogy miben a legjobbak. Idén az első végzős osztályunk igen magas pontszámokkal teljesítette a felvételi követelményeket – közölte a Mozaik Suli.

Az Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola igazgatója, Kékesi László kiemelte, hogy nem felvételiztetnek, és a hagyományaiknak megfelelően testnevelés tagozatot indítanak.

– A jelentkezőket a jogszabályok alapján írjuk be. Figyelembe vesszük, hogy körzetes, körzeten kívüli egri, vidéki gyermek jelentkezik. Ha a 27 fős keretbe befér valamennyi testnevelés tagozatra jelentkező, akkor mindenkit beírunk, ha többen jelentkeznek, akkor a fent ismertetettek alapján történik a beírás – közölte az igazgató.

– Iskolánk módszertana a jenaplan program miatt eltér a hagyományos oktatási módszerektől.  Az osztálytermek berendezése, a tanulók csoportos munkavégzése, vagy a beszélgető szőnyeg, a heti terv alkalmazása, valamint az alsós tanulók szöveges értékelése nem található egyetlen állami- és más fenntartású iskolában sem. Kiemelkedő szerepet játszik az egészséges életmódra nevelés, mint például a táplálkozási szokások, testmozgás megszerettetése, törekszünk a tanulók szabad, kreatív tevékenységének megteremtésére – közölte az igazgató, majd hozzátette:

– A tanulói eredményesség fejlesztése a gyermek sikereire épít, amely által a gyengébb területek is fejleszthetők. Nyolcadik éve működtetjük az úgynevezett vízilabdás programunkat, amelynek lényege, hogy valamennyi tanulónk első-második évfolyamon, heti rendszerességgel úszás órán vesz részt. A program legfontosabb célja, hogy valamennyi tanulónk a második év végére legalább 2, de lehetőség szerint 3-4 úszásnemben tudjon úszni, a lehető legvízbiztosabban tudjon a medencében mozogni. A program második része, hogy a testnevelés órák heti 2 szabad keretében vízilabda előkészítő foglalkozásokat tartunk azoknak, akik ezt választják a 3.4 évfolyamon.

Kékesi László véleménye szerint Eger városában minden iskola jó iskola.

– Minden beiskolázási időszakban elmondom a szülőknek, hogy ne hallomásból írassák be gyermeküket egy iskolába. Menjenek el az iskolák nyílt napjaira, és az ott látottak, hallottak alapján válasszanak gyermeküknek iskolát. Döntsenek felelősen, ne kelljen iskolaváltáson gondolkodni néhány hónap után.

– Az Egri Kemény Ferenc Sportiskolai Általános Iskola számos területen más, mint városunk többi iskolája. A jenaplan program és a testnevelés adják az alapját nevelési szemléletünknek. Fontos, hogy a gyermekek sokoldalú fejlesztését valósítjuk meg a pozitív tevékenységükre alapozva – tette hozzá az igazgató.

Az Egri Waldorf Általános Iskola és AMI jelenleg nyolcadikos, leendő elsős osztálytanítója, Góczáné Némethy Éva kérdéseinkre válaszul elmondta, iskolájuk szemléletmódja szerint fontos az élettel telített tudás, amely saját tapasztalatszerzésen alapul.

– Eleve lassított írás- és olvasástanulás folyik nálunk, a saját írásukon keresztül tanulnak meg olvasni a gyerekek – ismertette az osztálytanító. – Minden betűhöz betűmese, betűvers kapcsolódik, és mielőtt bekerül a füzetbe, már előzőleg lejárták a formáját, lefestették, lerajzolták lábbal, élővé vált bennük az adott betű. Ezzel mélyebben alapozzuk meg a szövegértést és számos tanulási képességet, amelyek később befolyásolják a tanulói kompetenciák fejlődését.

– A számokkal oly módon kerülnek kapcsolatba a kicsik, hogy a négy alapműveletet komplex formában tárgyaljuk. A Waldorf-metodika fő ismérve egyébként is az, hogy az egésztől haladuk a részek felé, és a részek megvizsgálása is az egészhez, a komplexitáshoz vezet vissza minket. Az alsóbb osztályfokokon megszerzett tapasztalatok rendszerezése, azok alapján történő fogalomképzés, ítéletalkotás a 12 éves kor után következik.

- A napirend is stabil, és ez nyugodt, stresszmentes tanulási környezetet biztosít a gyerekeknek. 8 éven keresztül egy osztálytanító vezeti az osztályt, tőle tanulják a fő tantárgyakat a diákok, ezáltal erős szociális háló, családias környezet segíti a személyiség egyéni tempójú kibontakozását. A gyerekeket saját képességeikhez, önmagukhoz képest igyekszünk fejleszteni, nevelni és tanítani, a gondolkodás, érzés és akarat hármasságával dolgozva – közölte Góczáné Némethy Éva. Majd folytatta:

– Egész pedagógiánk átélésre, az ismeretanyag gyakorlati megközelítésére épül. A hétköznapi életben jól hasznosítható dolgokra tanítjuk a gyerekeket. A tudásuk megfigyeléseken alapul, nem elsősorban a lexikaláitáson, és az érdeklődésük nyitott és befogadó marad. Tisztában vannak a világ nagyobb összefüggéseivel, ívekben gondolkodnak, nem tantárgyakban.

– A felvételi játék során az esetleges gyógypedagógiai segítséget igénylő gyermekeket figyeljük, mivel az osztálytanító nem gyógypedagógus, és szeretnénk, ha minden gyermek megkapná a megfelelő segítséget intézményünkön belül vagy kívül – jelentette ki az osztálytanító. – Fontos, hogy a Waldorf nem a deviáns magatartást kívánja erősíteni, de az empátiát, egymás másságának elfogadását igen.

További lehetőségek

– A nyolcadik év végére felkészítjük a gyerekeket a középiskolai tanulmányokra – közölte az osztálytanító. – Ekkorra már képesek önálló véleményalkotásra. Többnyire az ok-okozati összefüggéseket keresve, felismerve, gondolkodva tanulnak. Tudják képviselni önmagukat, megfigyelőképességük jó, egyéni képességeikhez mérten, sokkal kommunikatívabbak. Jó a gyakorlati életérzékük, érdekli őket a világ, kreatívak, motiváltak. A tőlünk elballagott fiatalok Eger város számos neves középiskolájában sikeresen megállják a helyüket, de többen tanulnak Budapesten és egyéb nagyvárosokban is.

- A diákok a nyugodt, teljesítménykényszertől mentes gyerekkor során egészséges életritmust tudnak kialakítani, amely segíti őket abban, hogy sikeresen megbirkóznak a kamaszkor és a felnőtt lét felé vezető középiskolai évek nehézségeivel. A fiataljaink erősek szociális kapcsolódásban – tette hozzá az osztálytanító.

Egri olvasónk, Eszter szerint az elsősök esetében fontos lehet az iskola közelsége a lakóhelyhez, hiszen még kicsik a gyerekek.

- Egy hat éves gyereket még kísérni kell az iskolába, nem mindenkinek van autója, és a tömött buszon nem szerencsés egyedül engedni őket. Láttam már fennragadni buszon gyermeket, mert a felnőttek mellett nem tudott leszállni, egyszerűen nem vették észre, vagy azt gondolták, csak furakodik és rászóltak. Ugyanakkor fontos a tanító néni is, mert ha nem szimpatikus, akkor rányomhatja a bélyegét a gyermek iskolai tanulmányaira akár érettségiig.

Akik pedig már iskolába járnak, azoknak hoztunk egy kvízt az egri sulikról.

Kiemelt képünk illusztráció, forrás Mészáros János/Új Néplap

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában