2023.05.09. 13:52
Könnyűnek érezték a matematika érettségi feladatsort – legalábbis az egri Neumannban + fotók
Úgy tűnik, egy-két feladatot kivéve nem okozott fejtörést a matek érettségi. Mutatjuk, mi volt nehéz.
Matematikából érettségiztek a neumannosok is
Forrás: Huszrá Márk/Heves Megyei Hírlap
Kedden tartották az idei matematika érettségit mindenhol, így a gyöngyösi Berzében is. Csordás Ágnes, a Gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium matematikatanára elmondta, a matematika érettségi középszintű feladatsora két füzetből állt.
– Az első füzetben 12 feladat volt, azok megírására 45 perc állt a diákok rendelkezésére, azok viszonylag könnyebben megoldhatók. Az első füzetben is szoktak azért lenni olyan kérdések, amelyek meglephetik a vizsgázókat, de már három kollégámmal is átnéztük, s úgy láttuk, most olyan feladatok voltak, amilyeneket vártunk. Első olvasatra úgy gondoljuk, idén nem volt köztük váratlan feladvány a tanulók számára. A második füzetben hat feladat található, és 135 perc volt az engedélyezett idő rá. Itt az utolsó három feladatból kettőt kellett megoldani, hogy melyik kettőt, azt a vizsgázók maguk dönthették el. Ezt a feladatlapot sem éreztük alapvetően nehéznek. Itt az első három típusfeladat volt. Egészen biztos, hogy aki rendesen felkészült, találkozott már ilyen feladatokkal. A második füzet első feladatában, a 13. tételben függvényes feladat van. Az ilyet, mi tanárok, mindig könnyűnek ítéljük, de azért gyakran megfogja a gyerekeket. Mindenesetre semmi extra nehézséget nem látok benne. A 14. egy geometriai feladat, de hozzá kell tennem, a számolós geometria sosem könnyű. A 15. egy sorozatos feladat volt, kamatos kamat, biztosan kellett, hogy találkozzanak korábban a gyerekek ilyennel. Nem érzem, hogy akkora csavar lenne benne, ami gondot okozhatott volna. A 16-ban statisztikáról, halmazokról van szó, ez sem tűnik nehéznek. Rutinfeladatnak is nevezhető, az ilyet szeretik a diákok dolgozatíráskor is – elemezte.
A 17. és a 18. feladat volt választható, csak az egyiket kellett megoldani. A tanárnő szerint itt viszont már biztosan akadtak problémák.
– A 17-ben forgástestről van szó. Egy trapézt forgatunk, ami egy csonka kúpot eredményez. Ez az egyik legkomplikáltabb forgástest, amivel foglalkozunk. A tanulók nem szeretik azokat a feladatokat, amelyben szög van megadva és abból kell számolni. Ezt már nem feltétlenül lehet kisujjból kirázni, komoly gondolkodást igényel a megoldása. Nem biztos, hogy így, egy az egyben előfordult tanórán. Azt gondolom, lehetett olyan diák, aki ezt a feladatrészt nem vállalta be. A 18. feladat – gráf, kombinatorika – nagyon hosszú, egy oldal a szöveg. Ez a diákokat vissza szokta rettenteni. Megmondom őszintén, ha diák lennék, én biztosan nem választottam volna. Összességében azt gondolom, az első 16 feladatnál kellett, hogy boldoguljanak a vizsgázók, a 17-nek van olyan része, ami jobban megfoghatta őket, a 18. eleve egy problémás témakör. Azt tudni kell, hogy ha valaki a két legnehezebb, feladat – a 17. és 18. közül – egyikhez sem fogott hozzá, elég nehéz lesz jeles eredményt elérni. Akkor az első 16 feladat során legfeljebb 3 pont vesztesége lehet az ötöshöz – értékelt Csordás Ágnes.
A két kiemelt feladatra hozzászólásokban is panaszkodtak a diákok néhány csoportban. Nem csak a tanárok, a diákok véleményére is kíváncsiak voltunk. Az egri Neumann János Gimnázium, Technikum és Kollégium egy diákja portálunk kérdésére azt mondta, a keddi matematika feladatlap nem okozott neki nagy meglepetést.
Matematika érettségi a Neumannban
Fotók: Huszár Márk/Heves Megyei Hírlap– Középszintű érettségit írtam, szerintem jó és érdekes feladatok voltak. Váratlanul nem ért semmi, sőt, könnyebb volt, mint amire számítottam. Kicsit meglepő volt, hogy egyenlőtlenséget például nem kellett megoldani. Minden típusfeladatból felkészültem, jó eredményre számítok – mondta a megkérdezett diák, aki kérte, hogy nevét ne írjuk le.
Megkérdezésekor még fél óra volt délig, így sokan még dolgoztak a feladatlapokon. A Neumann diákja azt mondta, körbepillantva a teremben úgy tűnt, társai sem küszködnek a példákkal, gördülékenyen dolgoznak.
Az intézmény igazgatóhelyettese Kocsis Emese szakirányú tanár. Mint mondta hagyományos, hogy a feladatlap első része egyszerűbb, ugyanakkor a 12 feladat 10 témakört érintett, tehát nem volt egysíkú.
– A választható feladatok valóban nehezebbek voltak, pontosabban összetettek, több témában is tájékozottnak kellett lennie a tanulóknak, hogy meg tudják oldani. Az utolsó feladat szöveges volt, s egy egész oldalt elfoglalt csak a feladat szövege, ez eleve rémisztő lehetett első pillantásra. Tudjuk, hogy manapság a gyermekek szövegértése kevésbé jó mint régebben, de a matematikában mégis egyre hangsúlyosabbak ezek a feladatok. Összességében azt mondanám, hogy nem volt túl könnyű a feladatlap, egy ötös tanuló sem feltétlenül írt jelest ha nem figyelt oda vagy nem készült. Ugyanakkor rendben volt a feladatok stílusa, változatos volt, az első résszel tempósan lehetett haladni. A diákoknak vegyes érzései voltak, de elkeseredés nem volt és szerencsére sírást sem okozott senkinél a keddi matematika érettségi – mesélte.