A Mátrában bringáztak

2024.07.24. 19:55

Mindenki boldog volt a Mátra Biker és a Rákóczi Szövetség túrakerékpáros táborában + videó

Felvidéki gyerekek ismerkedhettek a Mátra történelmével, földrajzával, természeti szépségeivel. A kerékpározás mellett gyalogtúrákkal és a vízisportok kipróbálásával telt a nyolc nap.

Szabó István

A túrakerékpáros tábor résztvevői a gyöngyössolymosi Kerek-gyepnél

Forrás: Mátra Biker Sport Club

A közelmúltban túrakerékpáros tábor színhelye volt a Mátra. A Rákóczi Szövetség és a Mátra Biker Sport Club (MBSC) közös szervezésében több mint húsz, a Felvidékről – Ipolynyékről, Rimaszombatról, Losoncról, Bátkáról és Zselízről – érkezett felső tagozatos diák töltött egy hetet kerékpározással, gyalogtúrákkal és a vízisportok kipróbálásával a Mátrában és térségében. Kazsuba Judit, az MBSC projektmenedzsere arról beszélt portálunknak, hogy 2022 óta minden nyáron itt szerveznek egy kerékpáros tábort a Kárpát-medencéből érkező magyar anyanyelvű gyerekek számára.

– Az idei, immár harmadik tábor alatt a felvidéki gyerekek megismerkedhettek a Mátra történelmével, földrajzával, természeti szépségeivel. Hegyeken-völgyeken, patakokon, erdőkön keresztül bringáztunk és gyalogtúráztunk számos panoráma pontot érintve, ahonnan csodálatos a kilátás. Betekintést nyertünk az MVM Mátra Energia Zrt. működésébe, és a Mátra Sportegyesület (MSE) vízi szakosztályának közreműködésével a vízi sportok világába, úgy mint a vitorlázás, szörf, SUP és kajak. Az Okos Snack esti kerekasztal beszélgetés során közösen tanultunk a sportolásról, a táplálkozásról és az egészségről. A tábort élő gitárzene és közös éneklés tette felejthetetlenné a markazi tóparton az utolsó estén, a vacsora után. Nyolc aktív, sportos napot tudhatunk magunk mögött a természetben – autó nélkül! Ezzel egy hét alatt közösen 4000 fát mentettünk meg a globális felmelegedést okozó üvegházhatás fő forrása, a szén-dioxid, illetve a savas eső kiváltói, a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésével – összegezte Kazsuba Judit.

A projektmenedzser részletesen elmesélte, hogy már a tábor nulladik napján bejárhatták a diákok Gyöngyös belvárosát.

– Hétfőn a Nagyrédei Kecskefarmot látogattuk meg, ahol megismertük a sajtkészítés technikáját, megsimogathattuk a kecskéket, és megkóstoltuk a finom, házi kecskesajtot is. A délutáni hőségben egy pataknál frissültünk fel, mielőtt a lajosházi szállásunkra érkeztünk. Másnap Gyöngyössolymoson a Kerek-gyepnél néztük meg a Csák Máté sziklát és a barlangot, majd Csárdás László helyi idegenvezetőnk mesélt nekünk Gyöngyössolymos és a Mátra történelméről a Gyöngyössolymosi Szent Miklós püspök templomban. A helyi Nyilas Birtokon Babiczki László borász kalauzolásával megtekintettük, hogy hogyan készül a legnagyobb történelmi és hegyvidéki borvidéken, a Mátrában a szőlőből a bor. Ebéd után megtapasztaltuk, hogy milyen is a Gyöngyössolymos határában az MBSC által épített kerékpáros pumpapálya. Kora délután megnéztük a Bába-köveket, majd Mátrafüreden egy újabb patakbeli hűsölést követően elfoglaltuk szállásunkat – sorolta Kazsuba Judit.

Mint mondta, szerdán az volt a cél, hogy meghódítsák Magyarország legmagasabb pontját, a Kékestetőt. Mátrafüredről indultak egy majdnem 20 kilométeres gyalogtúrára. Először a Benevár romjait nézték meg, aztán a Jávoros-forrásnál, az ország legmagasabb forrásánál töltötték fel a kulacsainkat. Kékestetőn felmentek a TV-toronyba, és a 360 fokos körpanorámának köszönhetően láthatták a környező településeket, hegységeket.

Az erdőben a déli sípálya mellett ereszkedtek le Mátraházán keresztül a Szent László-forráshoz.

A Lifestyle Hotel Mátra superior hegyvidéki életmódszálloda vezetőségének köszönhetően hideg üdítővel fogadták őket, és megnézhették kívül-belül a felújított hotelt, ahol a természet közelsége, a panoráma, a könnyed luxus, az egészséges életmód és hegyvidéki hangulat mindenhol megnyilvánul. Útban Mátrafüred felé megtekintették a Hanák Kolos-kilátót, majd kipróbálták a sástói Oxygen Adrenalin Park szélsebes bobjait. Végül a Rákóczi-forrást és a Máriácska kegyhelyet csodálták meg, tette hozzá Kazsuba Judit.

– Másnap ellátogattunk a Harkály Házba, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság mátrafüredi ökoturisztikai és környezeti nevelési központjába. Itt egy szakvezető mesélt a Mátra kialakulásáról, tájtörténetéről, élővilágáról, a hegység természetvédelmi helyzetéről, és az ott dolgozó természetvédelmi őrök munkájáról. Interaktív kiállításelemek segítségével ismerkedtünk meg a Mátra természeti kincseivel. Mátrafüredről Pálosvörösmartra bicikliztünk Magyarország egyik legszebb kerékpárútján, a Bene-patak menti kerékpárúton. 15 kilométer megtétele után értünk el Markazra, ahol a Masinás étterem és büfé várt minket finom, házias ebéddel. Ebéd után a tóparti kerékpárúton értük el az MVM Mátra Energia Zrt. tóparti pihenőbázisát. Itt délután aktív kikapcsolódást választottunk. Az Okos Snack az Egészségesebb Gyerekekért programjának köszönhetően esti kerekasztal beszélgetés során játékos formában ismerkedtünk meg a helyes, kiegyensúlyozott táplálkozás és az egészséges életmód legfontosabb tudnivalóival.

Pénteken, a Mátrai Erőmű látogatása során megismerhettük hazánk második legnagyobb villamosenergia-termelő egységét és annak jelentőségét az ellátásbiztonság szempontjából.

Az MVM Csoport tulajdonában lévő erőmű modernizációs tervei, amelyek a karbonsemlegességet célozzák meg, különösen lenyűgözőek voltak. A Dobos Ildikó által vezetett túrán betekintést nyertünk a Heller-Forgó hűtőtornyok működésébe is. Délután a markazi tavon az MSE vízi szakosztálynak, Kosztya Botondnak, Fülöp Eriknek és a lelkes utánpótlás tagoknak köszönhetően lenyűgöző környezetben  próbálhattuk ki a vitorlázás, kajakozás, szörf, SUP által a vízi sportokat – mesélte Kazsuba Judit.

– Szombat délelőtt ellátogattunk Markazra, hogy megnézzük a híres "melegvizű" forrást, amelynek vize télen-nyáron állandóan 16 Celsius-fokos. Megtudtuk, hogy régen a falu mindennapi életének része volt ez a tó, mint szabadtéri mosoda.

Délután újra a vízi sportoké lett a főszerep.

A nyári kánikulában igazi felfrissülést jelentett egy jó csobbanás a tó hűs vizében. Az estét közös zenéléssel, énekléssel és tánccal zártuk, így búcsúztattuk a tábort. Vasárnap, a tábor utolsó napján elhagytuk a vízi bázist, és 15 kilométer kerékpározás után Mátrafüreden a Bene-patak mellett, árnyas fák alatt pizzapartival és fagylalttal frissültünk fel az utolsó 5 kilométeres, Gyöngyössolymosig tartó szakaszra. Itt a Trianoni emlékműnél az MBSC táborvezetői – dr. Záray László, Szlovencsák Panka, Szabó Gyula, Jaros Zsolt és jómagam – átnyújtottunk egy-egy Tour de Mátra befutóérmet a résztvevőknek, ezzel koronázva meg az élményekkel teli hetet és a közös kalandokat – foglalta össze a tábor 8 napját Kazsuba Judit.

Dr. Záray László, az MBSC elnöke két mondatba sűrítette a tábor lényegét.

A napi 20 kilométer megtétele nem azt jelentette, hogy versenytempóban kellett tekerni. Ez azt jelentette, hogy meg-megálltunk, megnéztük a Mátra különböző kincseit, várakat, tisztásokat, patakokat, állatokat, és közben beszélgetünk: mindenki boldog volt

– fogalmazott dr. Záray László.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!