2024.09.10. 15:35
Tanárképzés érdekében működik együtt az egri egyetem és az NKE
A Líceumban 1774 óta, idén éppen 250 esztendeje vallják, hogy a pedagógusképzés nemzetstratégiai kérdés. Ezt a mentalitást vallja az Nemzeti Közszolgálati Egyetem is, így ez az együttműködés nem csak a két egyetem számára előnyös, hanem a magyar felsőoktatás és a magyar társadalom számára is hasznos eredményeket hoz majd – hangzott el a sajtótájékoztatón.
Együttműködési megállapodást kötött a tanárképzés érdekében az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem (EKKE) és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE). A keddi sajtótájékoztatón dr. Deli Gergely, az NKE rektora elmondta, hogy 2024. augusztus elsején létrejött a Nemeskürty István nevét viselő új tanárképző kar az egyetemükön.
– Büszkék vagyunk arra, hogy hamarosan szerepet vállalhatunk a jövő pedagógusképzésében. Az NKE tanárképzése 2025. szeptember elsején indul majd magyar, történelem, angol, német, földrajz és természettudomány-környezettan szakokon, valamint a pedagógusképzési paletta kiegészül tanító és óvodapedagógus szakokkal. Az új szakok fejlesztésén, a tantervek és a kurzus leírások elkészítésén már jelenleg is több mint száz munkatársunk dolgozik – fejtette ki dr. Deli Gergely.
Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona, az egri egyetem rektora kiemelte, hogy egy olyan területen fog együttműködni a két intézmény, amely az egri egyetem egyik fő képzési területe, a pedagógusképzés.
– Egyetemünk a pedagógusképzést és továbbképzést nemzetstratégiai célokat figyelembe véve folytatja és már nem csak régiós, hanem országos szerepvállalásunk van ezen a képzési területen. Olyan szakmai örökséget hordozunk, ami bennünket arra késztet, hogy értékorientáltan álljunk hozzá a feladatokhoz és ezt a szellemiséget továbbadjuk a következő generációnak. Innentől pedig, ezt a feladatot a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel kéz a kézben szeretnénk megtenni – részletezte az együttműködés alapját Dr. Pajtókné dr. Tari Ilona.
Új, gyakorlati fókuszú pedagógusképzés
Elárulta, hogy idén szeptemberben elindul egy új modell kipróbálása, egy pályaprogram, a gyakorlati fókuszú pedagógusképzés. Az új modellt az elmúlt évben dolgozta ki az egri egyetem és ennek tartalmát, valamint tapasztalatait örömmel osztják meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel. Ebben már új képzési és kimeneteli követelmények születtek és új tantervek is készültek hozzá, melyben a Nyíregyházi Egyetem és a Debreceni Egyetem is az egri egyetem segítségére volt.
A sajtótájékoztatón jelen volt dr. Szegedi László, az NKE oktatási rektorhelyettese, dr. Ványi Éva NKE oktatási dékánhelyettese, valamint dr. Révész László EKKE Pedagógusképző Központ főigazgatója és Kalóné Szűcs Erzsébet, az EKKE oktatási főigazgatója is.
Ez várható a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tanárképzésétől
Dr. Deli Gergely kiemelte, hogy a tanárképzés bemutatása érdekében az NKE már idén szervez programokat, melyek során interaktív módon, terepgyakorlat formájában, a 11. és 12. osztályos diákok valós helyszíneken ismerkedhetnek meg a magyar történelem emblematikus helyszíneivel és a Kárpát-medence egyedülálló természeti kincseivel.
– Az NKE tanárképzését választók olyan gyakorlatorientált, mentortanárok által támogatott, kiscsoportos képzésben részesülnek majd, melynek keretében egyaránt van lehetőségük tanár és bölcsészdiploma megszerzésére. Ez a modell, az együttműködésnek is köszönhetően sokban hasonlít arra a modellre, amely itt, az egri egyetem már évek óta zajlik. Kiemelt célunk, hogy az egyetem képzésén végző pedagógusok korszerű, időtálló és egyben identitást erősítő tudást kapjanak, amit a jövőben tovább adhatnak a diákjaiknak és hallgatóiknak, valamint, hogy az oktatási feladatokon túl élen járjanak a közösségszervezésben is – részletezte az egyetem rektora.
Hozzátette továbbá, hogy az EKKE Pedagógusképző Központja nemes indíttatásból segíti az NKE Nemeskürty István tanárképző karát. Közreműködik az NKE által indítani kívánt osztatlan tanárképzés mintatanterveinek és tantárgyi tematikáinak elkészítésében. Hosszútávú, közös terveikben pedig szerepel közös tudományos kutatások, pedagógusképzés lebonyolítása, valamint tankönyv és tanrend fejlesztések.