Közélet

2012.07.17. 06:07

Határon átnyúló fogyasztóvédelem

Tavaly az esetek 60-70 százalékában sikerrel járt el az Európai Fogyasztói Központ.

K. G.

Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) 2011-ben végzett szakmai munkáját és a munkaprogram megvalósítását az Európai Unió a lehető legjobb minősítéssel, kiválóra értékelte. A hazánkban 2006 óta létező EFK legfontosabb feladatai közé tartozik a határon átnyúló fogyasztói panaszok megoldásában való ingyenes közreműködés és szakmai segítségnyújtás, a felek közötti megállapodás elérése, valamint a fogyasztók tájékoztatása.

A központ működtetésére a kormányzat 2011. január 1-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) jelölte ki. Az EFK-hoz tavaly 341 új határon átnyúló panasz érkezett. Pintér István, az NFH főigazgatója elmondta: az EFK sikerét mutatja, hogy közreműködése – ha a fogyasztó igénye jogilag is alátámasztható és a fogyasztó nem bűncselekmény áldozata lett –  60-70 százalékában sikerre vezetett, így 2011-ben mintegy 10 millió forint összegben érvényesítette sikeresen az európai (magyar és más uniós) fogyasztók határon átnyúló ügyletekből eredő vagyoni igényeit.

A központ működésének Heves megyei vonatkozásai is vannak. Az EFK igazgatója, dr. Kriesch Attila példaként említette meg azt az esetet, amikor egy egri lakos egy máltai vállalkozás által üzemeltetett internetes aukciós honlapon vásárolt több terméket fix áras árveréses rendszerben. A termékek árát előre, a kiszállítás előtt kifizette, azonban a termékek nem érkeztek meg hozzá. A fogyasztó több próbálkozás ellenére sem tudta rendezni panaszát a vállalkozással, ezért kérte az EFK segítségét a termékek árának, azaz 1598 eurónak a visszatérítésében. Az EFK és máltai társszervezete közös közreműködésének köszönhetően a vállalkozás visszatérítette a teljes összeget.

Egy másik példa szintén egy Egerben lakóhellyel rendelkező fogyasztóról szól, aki holland vállalkozástól rendelt 7  ezüstérmét, de kifizetésük ellenére sem kapta meg azokat. A fogyasztó több alkalommal kísérelt meg kapcsolatba lépni a vállalkozással a szerződés teljesítése vagy a vételár visszatérítése érdekében, azonban nem járt sikerrel. A vállalkozás a későbbiekben ugyan már nem zárkózott el vételár visszatérítésétől, de erre hosszú ideig mégsem került sor. Az EFK és holland társszervezete közös fellépésének eredményeképpen a vállalkozás visszafizette a 424 eurós vételárat a fogyasztónak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!