2024.07.06. 15:25
Elege van a MÁV-nak a balesetekből
Június végén öt baleset is történt a vasúti átjárókban, ebből egy Egerfarmosnál. A szünidőben még több figyelmetlenségtől tart a vasúttársaság, nagyobb körültekintést kérnek mindenkitől.
Tovább romlott a baleseti statisztika a MÁV hálózatán: július 4-ig 35 baleset történt vasúti átjáróban a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt, hattal több, mint az elmúlt év azonos időszakában. Csak június utolsó hetében öt baleset történt, amelyek közül az egyik - az abaúji Méránál – három emberéletet követelt. Június 28-án például Egerfarmosnál hajtott a vonat elé a piros jelzés ellenére egy autó, július 3-án pedig Putnoknál sodort el a vonat egy 15 éves fiút. Április elsején egy motoros vált áldozattá Egerben, a Homok utcánál.
A balesetek megelőzése érdekében a nyári időszakban a MÁV idén is vasútbiztonsági kitelepülésekkel erősíti figyelemfelkeltő kampányát a Balaton mentén és a Velencei-tónál.
A balesetek visszaszorítása érdekében a MÁV 2022 áprilisában, Érj haza biztonságban! címmel elindította országos balesetmegelőző kampányát. Ezt idén nyáron is vasútbiztonsági kitelepülés-sorozattal erősíti a vasúttársaság, amelynek az első helyszíne július 4-én Balatonlelle volt. A nyár folyamán Zamárdiban, Alsóörsön, Balatonalmádiban, Agárdon és az Erzsébet táborban is balesetmegelőzési kitelepüléseken hívják fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.
A vasúttársaság Härtlein Károlynak, a BME Fizikai Intézet mesteroktatójának a közreműködésével SÍN-TÉR címmel ismeretterjesztő filmekben hívja fel a figyelmet a szabálykövető közlekedés fontosságára.
A nyári szünet idején általában megemelkedik a balesetek száma, ezért a MÁV arra hívja föl a figyelmet, hogy vasútüzemi területen tartózkodni életveszélyes és tilos, csak a kijelölt vasúti átjáróban szabad átmenni a síneken, körültekintően. A fénysorompó felváltva villogó piros fénye azt jelenti, hogy nem szabad átmenni a síneken, mert jön a vonat. Ha a vonat elhaladt, meg kell várni a fénysorompó fehér villogó jelzését, de ezután is körül kell nézni. Közlekedni fülhallató, a telefon nyomkodása nélkül szabad.
A MÁV int arra is, hogy a magasfeszültségű vezetékek miatt nem szabad fölmászni a vasúti kocsik tetejére, az életükkel játszanak a vonat elé álló, s onnan az utolsó pillatanban elugró fiatalok, továbbá veszélyes és tilos a vonatot dobálni, a sínekre követ, idegen anyagot helyezni.
A társaság szerint az elmúlt 16 évben nem történt a vasút hibájából halálos kimenetelű baleset, azokat minden esetben a figyelmetlenség vagy a KRESZ-szabályok megszegése okozta. A MÁV hálózatán a vasúti átjárók védelme, azok biztosítási módja kivétel nélkül minden esetben megfelel a hatóságilag előírt biztonsági szintnek.
Az útátjárós események következtében a vasúttársaság 2021-ben egymilliárd forintot meghaladó-, 2022-ben megközelítőleg félmilliárd forintos kárral, 2023-ban hozzávetőlegesen 150 millió forintos kárral kénytelen számolni, míg a kárérték idén is meghaladja a 120 millió forintot. A balesetek miatt járművek esnek ki a forgalomból, valamint több órás késések okozva sok utas utazását nehezítik meg. Minden baleset traumatikus élmény a balesetet elszenvedő egyénnek, a mozdonyvezetőnek, a személyzetnek, illetve azoknak az utasoknak is, akik a vonatról vagy a peronról nézik végig az eseményeket.
További tanácsok a MÁV-tól a balesetek elkerülése érdekében a honlapjukra felkerült cikkben olvashatók.