2021.07.12. 17:30
Hasznos tapasztalatokat szereztek a berzések a parádfürdői tudományos táborban
A gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium Természettudományos Önképző Köre (TÖK) idén is Parádfürdő térségében táborozott öt napon át.
2021 07 06 Berze tudományos tábor Parádfürdőn - Czímer Tamás - Heves Megyei Hírlap
Fotó: Czimer Tamas
A természettudományos nyári tábort a gimnázium és a Berze Iskolafejlesztési Alapítvány támogatásával hagyományosan a viszneki Tudás Körei Egyesület rendezi meg. Utóbbi elnöke az ott élő Csörgő Tamás fizikus, az Európai Akadémia tagja, újraélesztette évekkel ezelőtt az önképző kört.
– Gimnazista koromban Kiss Lajos tanár úr működtetett ilyen kört – emlékezett vissza Csörgő Tamás. – Jelentős szellemi erőket mozgatott meg a csoport tevékenysége, több tudós került ki a soraiból. Örök emlék marad, amikor ott először előadást tarthattam.
Az újjászervezésében az motivált, hogy a mai gimnazisták, mire elérnek az érettségiig, nagyjából annyi időt foglalkoznak a matematikával, mint bő negyven éve mi az akkori második év végéig.
Két év matek kimarad az életükből, ezt felmérés is igazolja. Ez nagy baj, mert a matematika tanítja meg a gyerekeket gondolkodni. Hejjel László tanár úr a Berzében annak idején kiválóan lefektette a matematikai gondolkodás alapjait, sokan élünk ma is ebből a tudásból.
Csörgő Tamás szülőként és tudósként is először Viszneken szervezett önképzőkört, ahová hétvégéken érkeztek a diákok. Később ez a gyöngyösi gimnáziumban folytatódott péntek délutánonként, évente harminc alkalommal. A nyári tábor ötlete azért merült fel, mert annak intenzív programja megduplázza a lehetőségek számát. A napi időbeosztás a konferenciákéra emlékeztet, csak itt a beszámolók nem egy területre fókuszálnak.
Előadást tartott itt Johann Rafelski, az Egyesült Államok Arizona Egyetemének fizika professzora, Bíró Tamás fizikus, az Európai Akadémia tagja, Ábrahám Péter csillagász és Scheuring István fizikus-biológus, a Magyar Tudományos Akadémia doktorai, s Róka András, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Természettudományi Kara Kémia Intézetének PhD docense. Maga a szervező, Csörgő Tamás is bővítette a diákok ismereteit.
– A tábori tudományos munka legfőbb szempontja, hogy a tanulók is tartsanak előadásokat – hangsúlyozta a viszneki fizikus. – A lényeg az, hogy megtanuljanak kiállni a hallgatóság elé és ott összeszedetten előadni egy témáról a gondolataikat. Oldják a feszültségüket a rendszeresen itt lévő tanáraik, Molnár Tamás mestertanár, aki botanikai túrát vezetett, dr. Kiss Miklós kutató-tanár és Kissné Császár Erzsébet mestertanár, aki az önképzőkör motorja a gimnáziumban.
A munkát segíti a TÖK-mag, a régi önképzőkörösök, akik egy atommag vonzóerejével fogják össze szellemiségben a mai középiskolásokat.
A saját doktorandusz tanítványaimnak is a képzés részeként ajánlom eljönni ide. Forradalmi változás a mi diákkorunk óta az internet adta lehetőség. A táborban átélt gondolkodásmód segíti a tizenéveseket abban is, hogy az értelmes tartalmakat keressék a világhálón, a felkészültség, a tudás legyen az érték számukra – jelentette ki Csörgő Tamás. Idén ősbemutató színhelye is volt tábor. A viszneki fizikus részvételével felfedezett Odderon-részecskét szimuláló kártyajátékot a világon először itt próbálták ki. A szellemi munkához a frissességet a reggeli torna adta, esténként tábortűznél táncház, játékok jelentették a kikapcsolódást.
– Kiss Lajos tanár úr azt vallotta, a diák feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani. A szellemi erők összefogásával a tábor is ezt a célt szolgálja – összegzett Csörgő Tamás.