KTE

2 órája

Vannak gondok, de tervek is a hazai közlekedésben

A közlekedés számos területe volt téma a kedden kezdődött egri országos konferencián. A VII. Magyar Közlekedési Konferencia plenáris ülésén kiderült az is, a baleseti statisztika nem romlott számottevően a járvány alatti javulás óta, a sofőrök elítélik az ittas vezetést, de a gyorshajtást kevésbé.

Tóth Balázs

Eger ad otthont a hazai közlekedési szakemberek nagyszabású találkozójának. A VII. Magyar Közlekedési Konferencia egyben a 48. Útügyi Napok is. A Hotel Egerben kedden kezdődött háromnapos eseményen a Közlekedéstudományi Egyesület elnöke, dr. Fónagy János mondott köszöntőt. Előbb a közlekedés jelentőségét emelte ki, a Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján 2023-ban a közúton, vasúton, légi és vízi úton szállított utasok száma 2,626 millióra emelkedett a 2021-es 1,828 millióról. Naponta mintegy 3300 személyszállító és mintegy 300 tehervonat, továbbá 7,5 ezer autóbusz indul. A szállított áruk tömege meghaladta a 275 millió tonnát, ebből 192 millió tonna közúton, 42 millió tonna pedig vasúton érte el a célját. Kiemelte, a MÁV-Volán csoport járatain 2023-ban 837 millió volt az utazások száma, 118 millióval több, mint 2022-ben (igaz, az új bérletekre több utazást számolnak el). Az ország és vármegyebérletekkel megvalósult a tarifaközösség, az utasok egyetlen jegytípussal, vonaton, helyközi autóbusszal és a HÉV-en, sőt a GYSEV járatai is korlátlanul utazhatnak az ország vagy az adott vármegye teljes területén. 2024 márciusában új tarifarendszer lépett életbe a helyközi közösségi közlekedésben, amely 3,5-4 millió ember számára tette olcsóbbá, egyszerűbbé és hozzáférhetőbbé az utazást.

Dr. Fónagy János a Magyar Közlekedési Konferencia nyitányán
Dr. Fónagy János a Magyar Közlekedési Konferencia nyitányán 
Forrás:  Gál Gábor / Heves Megyei Hírlap

Dr. Fónagy János szerint egy kormány működőképességét a nagy humán közszolgáltatások, az oktatás, egészségügy, a közbiztonság mellett alapvetően a közösségi közlekedés rendelkezésre állása mutatja. Mint mondta, életbevágóan fontos, hogy az ország gazdasági teljesítőképességének fenntartásához felelős intézkedésekkel járuljanak hozzá. Cél a versenyképesség növelése, a magas színvonalú mobilitási szolgáltatások nyújtása, a hatékony erőforrás-felhasználás. Meg kell oldani az t és vasút jelenlegi gondjait, illetve előre kell tervezni 50-100 évre. Magyarországon az ágazat 200 ezer embernek ad munkát, az ő munkájukra lehet alapozni a korszerű közlekedést.

Ignácz Balázs Heves vármegyei főispán köszöntőjében Heves vármegyei fejlesztéseket sorolt föl, így a szilvásváradi út felújítását, a 23-as és a 25-ös utak fejlesztését, a Gyöngyös nyugati elkerülő utat, de a kistelepülési óvodák parkolóit, gyári bekötőutakat. Nehéz minden feltételnek és kihívásnak megfelelni, tudja ezt a szakhatósági feladatokat végző kormányhivatali kollégáitól. A közlekedési infrastruktúra olyan tér, amely formálja a gondolkodást, alakítja a kapcsolatokat és az életminőséget. A jó kerékpárutak ösztönöznek a biciklizésre, látni ezt a Tisza-tavon is. 

A köszöntőket követően az Építési és Közlekedési Minisztérium három államtitkára és helyettes államtitkára tartott előadást, majd átadták az Év Forgalmásza díjakat, amelyeket Borbás László és dr. Mocsáry Tibor vehettek át. Eredményt hirdettek a Közlekedéstudományi Egyesület fotó és rövidfilm pályázatán, amelyen Pádár István, Szabó Csaba, illetve a Tüke Busz Zrt. nyert első díjat.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában