Mátra bike Challenge

2024.06.12. 13:55

Idén is négyszer kell Galyatetőig feltekerni szintidőn belül

A Mátra bike Challenge a legnagyobb szintemelkedéseivel, a leghosszabb emelkedőivel jelenleg a legnehezebb hazai országúti kerékpáros maraton. Június 25-ig lehet nevezni a megmérettetésre.

Szabó István

Július 6-án immár 4. alkalommal indul neki a Mátra bejárásának a szokatlan versenyformában, kivételesen nehéz útvonalon zajló országúti kerékpáros hegyi maraton, a Mátra bike Challenge (MbC), tájékoztatta portálunkat Csuhai Sándor főszervező, aki a versenyforma ötletgazdája is egyben. Portálunkon már írtunk arról, hogy a kerékpáros hegyi maraton a koronavírus-járvány ideje alatt nőtte ki magát az ötlet szintjéről a versenyig. Csuhai Sándor, aki több mint 40 éve országúti kerékpáros, tavaly elmondta, hogy 2020-ban találta ki, vajon a Mátra összes nagy országúti aszfaltozott emelkedőjét le lehet-e gyűrni egy nap alatt, 10 órán belül. Először ő maga próbálta ki, majd 2021-ben baráti körben hirdette meg a kihívást, tette hozzá. 

A Mátra bike Challenge a legnagyobb szintemelkedéseivel, a leghosszabb emelkedőivel jelenleg a legnehezebb hazai országúti kerékpáros maraton
A Mátra bike Challenge a legnagyobb szintemelkedéseivel, a leghosszabb emelkedőivel jelenleg a legnehezebb hazai országúti kerékpáros maraton
Forrás: Forrás: Mátra bike Challenge/Facebook 

– A rajtközpont idén is Parádon lesz, majd a mezőny a Mátrát keresztül-kasul bejárja a nap folyamán, s végül Galyatetőre érkezik célba mindenki. Aki vállalkozik rá, kipróbálhatja, milyen a mátrai 11-16 kilométer hosszú szerpentineken, összesen 58 vagy 84 kilométernyi emelkedőt teljesíteni egy napon belül, sőt, teljesítési szintidő is előírt. A MbC útvonalban a négy közismert mátrai nagy emelkedő mellett két kevéssé ismert is szerepel: egyik a Szuháról Mátraalmáson át Galyatetőre vezető, amely egyúttal a leghosszabb mátrai folyamatos emelkedő a maga 16,4 kilométerével. Másik hossza 10,7 kilométer, a Gyöngyös patak hídjától Galyatetőig tart. Mindkét erdei aszfaltos út technikai kihívást is jelent: helyenként erős lassítást igényelnek az út minősége és a fakitermelés nyomai. Jellemzően azonban a MbC teljesítők ezt a feladat részének tekintik, és eddig problémamentesen meg is oldották, a megfelelő óvatossággal – részletezte Csuhai Sándor. 

A versenyszervező közölte, hogy aki a 160 kilométeres hosszú távot választja, annak a Mátra hat nagy aszfaltozott utas emelkedőjét sorban teljesíteni kell, ez összesen 84 kilométer kaptatót jelent. A verseny során kétszer kell Kékestetőre és négyszer Galyatetőre feljutni 10 óra szintidővel. A rövidebb, 104 kilométeres távon a Galyatetőre vezető aszfaltozott utas négy nagy emelkedőt sorban teljesítve 58 kilométer emelkedőt kell legyűrni 8 óra szintidő alatt. Az 54 kilométeres alaptávot idén sem indítják, tette hozzá Csuhai Sándor. 

Az ötletgazda már tavaly is felhívta a figyelmet, hogy a Mátra bike Challenge a legnagyobb szintemelkedéseivel, a leghosszabb emelkedőivel jelenleg a legnehezebb hazai országúti kerékpáros maraton. Leginkább egyedivé a lebonyolítás módja teszi. Mindenki egyszerre rajtol Parádon, és mindenki Galyatetőn ér célba, a két pont között azonban szabad az útvonalválasztás. A versenyzők eldönthetik hogy a teljesítendő emelkedőknek milyen sorrendben vágnak neki. 

– Van egy logikus sorrend, de menet közben lehet váltani, ha valaki úgy érzi, épp frissítésre van szüksége. A szabad útvonalválasztás kicsit hasonlít a tájfutásra, a versenyző dönt, mi éri meg neki jobban. A verseny logikája a biatlonéhoz hasonló, az útvonalban vannak rövidítések. Nem túl meredek, de hosszabb emelkedőt ki lehet váltani egy jóval rövidebb, de sokkal keményebb kaptatóval. Aki azonban nincs hozzászokva a nagyon meredek emelkedőhöz, az könnyen lemerevedhet a nyerhető percek hátulütőjeként. Ez a verseny tehát egy stratégiai játék is. A verseny nehézsége miatt az indulók száma nem hasonlít egy átlagos hazai amatőr kerékpáros rendezvényhez, de évről évre többen próbálják a MbC-t teljesíteni. A verseny és teljesítés jellegzetessége, hogy a szervezet egy ponton túl már nagyon nem úgy működik, mint az elején. A MbC igazi kihívás, és még a tapasztalt sportolóknak sem biztos, hogy sikerül. A nyers erő itt nem elég, a tartós erő, az energia elfogyhat. Okosan tervezni kell, és közben is odafigyelni mindenre, mert nagyot lehet hibázni például az energiapótlásnál. Ezzel együtt semmilyen szempontból sem profitorientált az MbC. Jellemző, hogy 40, sőt 50 év feletti emberek is kipróbálják magukat, akik munka és család mellett sportolnak, és még ezer más feladatuk van az életben. A Mátra sokunknak jelent nagyon sokat. Aki részt vesz ezen a megmérettetésen, az megérzi magán a Mátra leheletét – fogalmazott Csuhai Sándor. 

Mint mondta, a verseny honlapján folyamatosan nyomon követhetők lesznek a versenyzők, hiszen tavaly óta a GPS alapú aktív internetes „közvetítés” is megoldott egész nap. Ez nagy élmény a családtagoknak, de ugyanezt láthatják a versenytársak is: tehát a gyorsítást, vagy egymás bevárását is választhatják majd. Csuhai Sándor kiemelten köszönetet mondott Parád és Mátraszentimre polgármestereinek a segítő támogatásukért.
 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában